Zrušenie Koridoru pre cyklistov (V 8c)

Vyzerá to tak, že ministerstvo vnútra má zámer zrušiť značku V 8c Koridor pre cyklistov. V dôvodovej správe novely zákona 8/2009 sa uvádza:

“S ohľadom na pripravovanú novú vyhlášku o dopravnom značení, v rámci ktorej sa plánuje vypustiť vodorovné značenie koridoru pre cyklistov, sa navrhuje vypustiť zákaz zastavenia a státia na ňom.
Dnešné koridory pre cyklistov nemajú z hľadiska bezpečnosti cyklistov praktický význam, keďže z pohľadu vodiča motorového vozidla toto značenie nezakladá žiadnu osobitnú povinnosť voči cyklistom; naopak u cyklistov môže vytvárať dojem falošného bezpečia. Namiesto koridoru pre cyklistov sa v rámci pripravovaných zmien v dopravnom značení chystá zavedenie ochranného pruhu pre cyklistov.”

V diskusii na facebooku Martin Birnstein z ministerstva vnútra k tomu píše: “postupne sa z doplnkoveho prvku cykloinfrastruktury stal pomaly jej zakladny kamen a ma u nas funkcie a pouzitie, ake inde nema” a “Ja som sa teraz vratil zo Zenevy, nadherna cykloinfrastruktura, bezpecna, a to bez koridorov alebo cyklopriechodov. Ak tu bola rec o nejakej koncepcii bezpecnosti, co tak si zobrat systematiku z tychto krajin, bol by to ozaj krok zlym smerom?”. A pýta sa, ako sú cyklisti vedení cez križovatky v Holandsku a v Mníchove, keď tam nepoznajú koridor pre cyklistov …

Aký je váš názor?

(Poznámka: Martina Birnsteina som sem na Fórum pozval, dal som mu vedieť, že otváram túto diskusiu)

Čo sa týka vedenia cyklistov cez križovatky v Holandsku, Nemecku či Švajčiarsku, tak pokiaľ to vnímam, tak sa vedú v súvislých alebo prerušovaných ochranných pruhoch.

Je však cestou pre Slovensko v jednom okamihu zrušiť koridor pre cyklistov a nahradiť ho ochranným pruhom, keď máme takú nedostatočnú kvalitu projektantov a policajtov, ktorí nemajú odvahu na nejaké štandardné procyklistické riešenia?

Už teraz je silná nevôľa aplikovať cyklopiktogramy, pretože motoristi ich nemajú radi - a pritom po cyklopiktogramoch autá môžu jazdiť. Podľa mňa projektanti a policajti budú ešte menej aplikovať ochranný pruh a úradníci a miestni politici ich schvalovať, pretože ten explicitne uberá motoristom priestor - a to si skrátka projektanti, policajti, úradníci a politici nebudú trúfať navrhovať v takej miere, ako aspoň tie koridory pre cyklistov.

Ja som všetkými dvadsiatimi prstami za zavedenie ochranného pruhu pre cyklistiv (konečne!), ale podľa mňa by sa mal ponechať aj koridor pre cyklistov. Tie dve veci sa navzájom nevylučujú.

Zhrnuli ste vsetky podstatne vyhody koridoru (neubera ziaden priestor, t. j. je lacny) a zaroven vsetky nevyhody (auta po nom mozu jazdit, t. j. nijak nechrani cyklistov). Lacny a nie zrovna bezpecny sposob vedenia cyklistov…

Michal Maly mi na facebooku poradil vhodnejsi sposob odovodnovania zmien, tak ho skusim hned aplikovat - tu vobec nejde o zrusenie koridorov. Napisat “chcu zrusit koridory” bez nicoho dalsieho je ako sa chvalit svojim sikovnym synom, ze uz vie sam napocitat do 5 a nespomenut pritom, ze chlapec uz ma 10, 3x prepadol, bije spoluziakov, kradne im desiatu a fajci za skolou.

Chceme zaviest novy koncept bezpecnosti na cestach, nove (prepracovanejsie, logickejsie, minimalistickejsie, ucelenejsie) dopravne znacenie, a to nielen samozrejme co sa tyka cyklistickeho znacenia, ale celeho. A v ramci noveho systemu nam koridor proste nesedi, ponechat ho by znamenalo pripustit pouzivanie x sposobov vedenia cyklistov cez krizovatku (koridor, priechod, ochranny pruh, cyklopruh), co nie je ziaduce. Pomozem si citaciou z ineho fora od niekoho, kto sa v tom vyzna ovela viac ako ja:
“Vo všeobecnosti by žiaden účastník cestnej premávky nemal byť vystavovaný zbytočne zložitým situáciám, pokiaľ to nie je absolútne nevyhnutné, avšak zraniteľní účastníci cestnej premávky nesmú byť do takýchto situácií navádzaní NIKDY. Ak je križovatka zložitá, majú byť cyklisti vedení pokiaľ možno mimo nej. Ak je už absolútne nevyhnutné, aby boli cez takú križovatku vedení po vozovke, tak potom jedine po riadne vyznačených a farebne jasne odlíšených plnohodnotných cyklopruhoch, čím sa tá situácia mení zo zložitej na jasnú a prehľadnú. A nie cez nejaké voľne pohodené piktogramy na vozovke, ktoré prehľadnosť skôr ešte zhoršia.”.
https://dialnice.info/viewtopic.php?p=220517#p220517

Koridor pre cyklistov je už súčasťou nového TP 085 NAVRHOVANIE CYKLISTICKEJ INFRAŠTRUKTÚRY :stuck_out_tongue:

A čo s množstvom už existujúcich koridorov pre cyklistov ak sa zruší zákaz státia a zastavenia na nich? Všetky sa pretrú čiernou farbou alebo z nich bude prekážková dráha? :slight_smile:

To sme sa neporozumeli.
Ak som písal, že koridor nezaberá žiadny priestor, tak som to myslel tak, že neuberá priestor svätým autám a preto je ešte ako tak navrhovaný a schvaľovaný. Ochranný pruh však už explicitne uberá najsvätejším autám priestor, motoristi ho budú hejtovať a teda politici a úradníci ho budú menej navrhovať a schvaľovať a policajti budú ako zvyčajne argumentovať, že zúžením priestoru pre autá sa zníži plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky a nebudú ho povoľovať tam, kde by inak povolili koridor - a výsledok bude ešte menej bezpečného priestoru pre cyklistov.

Ale pointa je v inom - koridor pre cyklistov a ochranný pruh pre cyklistov nie sú univerzálne zameniteľné. Nemôžeme tvrdiť, že nám netreba koridor a namiesto neho budeme dávať ochranný pruh. Ide napríklad o prípad úzkych komunikácií, kde sa vedľa seba nezmestí pruh pre autá a ešte aj ochranný pruh pre cyklistov. Tam je optimálny cyklistický koridor - autá po ňom môžu jazdiť a vodiči sú upozorňovaní, že v tom istom pruhu jazdia aj cyklisti.

To je chválihodné, poďme do toho. Ale bude to trvať roky a cyklistický koridor, ktorý nepochybne má svoje miesto v dnešnej praxi, chcete zrušiť hneď a teraz de facto bez náhrady (ochranný pruh nie je jeho náhrada).

Som presvedčený, že zrušenie cyklistického koridoru by bola chyba a budeme sa snažiť o jeho zachovanie (popri ochrannom pruhu).

1 Like

Ale porozumeli, myslel som to tak isto. Tu sa dostavame k dalsiemu, a to kardinalnemu, problemu, ktory ma bezprostredny vplyv na dopravne znacenie - projektovanie, stavebne normy. Zastarale, skostnatene, vychadzajuce z komunistickych casov, kedy nikto v republike netusil nic o tom, ake vyskumy a postupy prebiehaju vo svete, tak sa vymysleli ceskoslovenske unikaty, ktore niet boha zrusit. Jednou z toho je sirka miestnych komunikacii, ktore odvijame hadam od dialnicnych rozmerov.

Naspat ku koridoru - snazit sa samozrejme mozete, paradoxne, mozno u kolegov aj najdete oporu, pretoze to je presne to, co vyhovuje vsetkym zucastnenym - status quo, i ked nelogicke a nesystemove (vodorovna znacka, ktora upozornuje na cyklistov?? A naco je potom zvisla vystrazna znacka?), v principe uplne bez vplyvu na bezpecnost (pravidla spravania sa nijak nemenia, ci tam koridor je alebo nie), naopak - zneprehladnujuce dolezite vodorovne znacenie (smerove sipky, prerusovane/plne ciary) a pozadujuce od cyklistov, aby vizualny dojem (mohutne symboly asi nieco znamenaju) potlacili pravnym vyznamom (mohutne symboly neznamenaju nic).

S ohladom na namietky voci ochrannym pruhom - tak na co ich potom zavadzat , ked nebude vola ich pouzivat? Ved vsade budu moct dat koridor. A nie, nedaju sa tieto dve znacenia zamienat, suhlasim, ale bud sa ma cyklista viest realnym znacenim alebo ziadnym. Aj vseobecne pravidla predsa mame a niekedy je paradoxne z hladiska prednosti vyhodnejsie, aby bol cyklista vedeny cez krizovatku bez ziadneho sucasneho znacenia. Ak mozem radu, tak odporucam, aby ste zamerali cas a energiu skor na zmenu sucasnych pravidiel o prednostiach, a nie na zachovavanie niecoho takeho ako je koridor.

Nie, ostanu, ved vo vyhlaske stale koridor je a ked aj v nej ostane, tak stale bude mat taky vyznam ako v nej bude uvedene. Akurat sa vypustil zakaz zastavenia a statia, co neplatil ani od zaciatku zavedenia koridoru, neplati ani v statoch, ktore koridor pouzivaju a doplnil sa sice s dobrym umyslom, ale v principe je to nespravne.

Na to, aby sme mohli povedať, že cyklistický koridor nemá žiadny dopad na bezpečnosť, nemáme žiadne dáta a tak keď už nič iné, tak rešpektujme princíp predbežnej opatrnosti. Cyklista nie je auto, ktoré keď sa ťukne s iným autom, tak sa len pokrčia plechy. Ťuknutie cyklistu s autom môže byť fatálne a tak je opodstatnené zdôraznenie prítomnosti cyklistov aj vodorovným, nielen zvislým značením. Je to podobné, ako keď dáte v meste obmedzenie rýchlosti na 30 km/h iba na zvislú značku - veľa vodičov si ju nevšimne, hovorí o tom prax. Preto sa dopĺňa aj veľkou vodorovnou dopravnou značkou - pretože keď je na zemi, tak si ju vodič všimne určite. Presne to isté je aj s cyklistickým koridorom - namiesto jednej zvislej značky Pozor cyklisti je vodič upozorňovaný na prítomnosť cyklistov stále.

Odhliadnuc od toho, že sa nezhodujeme na cyklokoridore, som rád, že píšete, čo píšete. Tiež si myslím, že slovenská legislatíva o cestnej premávke je zastaralá. Problémom však je, že pokiaľ sa všetci nestaneme poslancami parlamentu, tak je veľmi ťažké ju meniť. Cyklokoalícia napríklad dala niekoľko návrhov na riešenie prednosti cyklistov, ktorí na cyklistickej komunikácii v hlavnom komunikačnom smere križujú bočné ulice - neprešlo z toho nič. Ako na to?

1 Like

Na to, aby sme mohli povedať, že cyklistický koridor nemá žiadny dopad na bezpečnosť, nemáme žiadne dáta a tak keď už nič iné, tak rešpektujme princíp predbežnej opatrnosti. Cyklista nie je auto, ktoré keď sa ťukne s iným autom, tak sa len pokrčia plechy. Ťuknutie cyklistu s autom môže byť fatálne a tak je opodstatnené zdôraznenie prítomnosti cyklistov aj vodorovným, nielen zvislým značením. Je to podobné, ako keď dáte v meste obmedzenie rýchlosti na 30 km/h iba na zvislú značku - veľa vodičov si ju nevšimne, hovorí o tom prax. Preto sa dopĺňa aj veľkou vodorovnou dopravnou značkou - pretože keď je na zemi, tak si ju vodič všimne určite. Presne to isté je aj s cyklistickým koridorom - namiesto jednej zvislej značky Pozor cyklisti je vodič upozorňovaný na prítomnosť cyklistov stále.

Odhliadnuc od toho, že sa nezhodujeme na cyklokoridore, som rád, že píšete, čo píšete. Tiež si myslím, že slovenská legislatíva o cestnej premávke je zastaralá. Problémom však je, že pokiaľ sa všetci nestaneme poslancami parlamentu, tak je veľmi ťažké ju meniť. Cyklokoalícia napríklad dala niekoľko návrhov na riešenie prednosti cyklistov, ktorí na cyklistickej komunikácii v hlavnom komunikačnom smere križujú bočné ulice - neprešlo z toho nič. Ako na to?

Presvedcit 2-3 ludi alebo pockat, kym odidu do vysluhoveho dochodku :sleepy:. Poculi ste aj sam na rozporovom konani, ja som to skusal potom este niekolkokrat, to je bez sance na zmenu v mysleni, “ved tym predsa chranime cyklistov”.

Naspat ku koridoru - ked sa zavadzal, tak som nejak tie haldy vyskumov o ich pozitivnom vplyve na bezpecnost nepostrehol, a to som bol priamo pri tom. Takze je to len nazor proti nazoru a mozem len zopakovat, ze v Zeneve, Mnichove ci Amsterdame ich za prospesne nepovazuju, v Prahe alebo Budapesti ano. Doteraz sme sa priklanali k susednym statom ako keby boli lepsie, bezpecnejsie, a pritom su len susedne. Ja som svoj nazor na ne zmenil.

Tie vodorovne znacky na ceste su (mali by byt) farebne, velke a hlavne jednorazove. Doplnaju zvislu znacku v mieste, kde zacina jej platnost. Aka je tu podoba alebo suvislost s koridorom?

A najdite si, co vlastne znamena slovo “koridor” v slovencine. Vobec to nekoresponduje s jeho vyznamom ako znackou.

K tej 30-ke este taka poznamka - u nas je taky zvyk, ze dame niekde znacku a povazujeme problem za vyrieseny, lebo ved vsetci musia znacky dodrziavat (cize taky klasicky formalisticky pristup). Ale bez stavebnych uprav, ktore posobia na vodicov, aby znizovali rychlost, sme vytvorili len zdanie bezpecnej ulice s obmedzenou rychlostou. A to plati aj pre koridor - ak ta ulica nema realne opatrenia pre cyklistov, tak tam nema byt nieco, co vizualne posobi ako keby mala.

1 Like

A ak sa tam tie reálne opatrenia nezmestia, lebo je ulica úzka a my tade potrebujeme ťahať cyklistov, tak čo potom?

Nerozumiem otazke, ak je ulica uzka, uz to samo osebe je opatrenie v prospech ochrany cyklistov. Na co tam potom treba vobec nejake znacenie? Ak je teda realne uzka, nie “uzka” v nasom poninami, zeby sa tam bez problemov vyhli dva kamiony.

Teraz zas ja nerozumiem odpovedi :slight_smile:

Pod úzkou ulicou myslím úzku fyzicky ulicu :slight_smile: Napríklad teraz na novootvorenej cyklotrase do Podlavíc v BB sa nedá vyhnúť pár stovkám metrov naozaj stiesneného priestoru na Pestovateľskej ulici. Z jednej strany potok, z druhej domy a inak sa do tých Podlavíc dostať nedá. Tá ulica je úzka (Andrea @stulajterova vie, koľko to tam je). Fyzicky oddelená cyklistická cestička sa tam vonkoncom nezmestí, cyklopruh tiež nie, ochranný pruh tiež nie - autá by museli jazdiť v ňom, čo je však nezmysel. Navyše je to pre autá jednosmerka, takže vodič môže byť prekvapený cyklistom v protismere.
Ako by ste popri zvislých dopravných značkách priebežne upozorňovali vodičov, že pozor, kedykoľvek sa ti tu môže objaviť cyklista?

Tak predovsetkym by som si sakra zvazil, ci fakt maju byt cyklisti vedeni do protismeru a do kopca na takej ulici. A ked uz ozaj nie je nic ine, tak je to relativne kratke, vystraha na zaciatku useku, prip. kludne doplnena vystraznym trojuholnikom na zemi. Jednym. Vystrahy sa nemaju opakovat, zabija to ich ucinnost.

Dali sme na túto tému čánok:
http://www.cyklodoprava.sk/ministerstvo-vnutra-chce-zrusit-znacku-koridor-pre-cyklistov/

Budem veľmi rád, ak budeme mať niečo nové, úplne dokonalé. :D:D:D
No nič také neexistuje. Áno, súhlasím s Vami, že treba prinášať lepšie riešenia. No stále sme v prechodnom stave. Ja nesúhlasím s úplným rušením koridorov. Výrazné značenie a bočné vedenie je veľmi dobré pre deti, ktoré presne vedia, kadiaľ majú ísť. A vodičov musíme vzdelávať (načo máme BECEP), aby sa vždy správali tak, ako by práve pred nimi išiel niekto z ich najzraniteľnejších blízkych.
A netreba zabúdať na ekológiu. Som proti tomu, aby sme všade budovali paralelne cesty, chodníky a ešte aj cyklochodníky. Nechajme si čo najviac priestoru pre stromy a ďalšiu zeleň.

Toto je dobrý postreh, ktorý podľa môjho názoru svedčí o tom, že vo veľkých mestách na západe sú už niekde inde, no u nás sme ešte vo fáze, keď to pomáha. A iné je to vo veľkých mestách a iné niekde v obciach. Lokálne riešenia môžu byť často špecifiické a taký cyklokoridor môže pomáhať riešiť miestnu situáciu až do času, kedy sa celá doprava upokojí a vodiči budú dbať na bezpečnosť cyklistov automaticky a všade. Podobne, ako sme sa už trochu naučili dbať na bezpečnosť chodcov na priechodoch.