Štrková cyklocesta (ako v Rakúsku)

Dnes ma jedna reakcia na FB opäť priviedla k otázke, ako je možné, že v Rakúsku využívajú aj štrkom sypané cyklocesty, ktoré

  • majú dostačujúcu kvalitu aj pre jazdu na cestnom bicykli
  • nezarastajú zeleňou
  • sú vodopriepustné

Ako to vlastne je a vedeli by sme aj my na niektorých úsekoch po Slovensku buď dočasne alebo trvalo využívať takúto infraštruktúru?

Marián, toto je už dlhšia diskusia … Podľa mňa je to akási kombinácia neoprávneného maximalizmu investorov (kraje a mestá silou mocou chcú asfaltové povrchy) a neznalosti technológií (asfaltuje niekokoľko firiem, ale dobrý štrkový alebo mlatový povrch v ponuke nie je vidieť) .
Pre mňa sú zaujímavými príkladmi jednoduchého riešenia Cyklokorytnička (kvalitné jednoduché riešenie, ale nie pre cestné bicykle) a kúsok za hranicami cyklotrasa KTM v úseku Durnkrut - Stillfried (to je aj pre cesťáky, aj keď ževraj nie optimálne - @Michal_Hlatky to išiel na cesťáku ).
Podľa mňa ani nie je nutné, aby takéto trasy boli pre cestné bicykle, tie sú skrátka určené na cestu a nepoužívajú sa masovo ani na dopravu ani na turistiku.
Svojho času hľadala riešenia aj @VieraPO, našla si niečo, vieš odporučiť dodávateľa kvalitného štrkového cyklopovrchu?

Cyklotrasy sa budú stavať aj naďalej a ešte veľa vody pretečie, kým sa kvalita dramaticky zvýši. My by sme možno mohli dávať dokopy nejaké rady a návody, aké sú možnosti budovania cyklotrás pre rôzne účely, v rôznych podmienkach a pri ich uviesť aj možné +/-.
Neexistuje žiadne univerzálne (hoci niektoré sú ako cez kopírák), ani perfektné riešenie, ale možno by sme si mohli vzájomne pomáhať aj tak, že budeme jednotlivé trasy dlhodobo hodnotiť.
Práve teraz (fakt fčul) som v telke videl, ako niekde nad Nitrou v poli postavili novú cyklotrasu a tá je pod úrovňou poľa. Moja žena sa rozčuľovala, že aký projektant to mohol takto naprojektovať, čo je to za odborníka a že by mal za to pykať. Tu by som chcel všetkým opäť pripomenúť potrebu budovania databázy projektantov cyklistickej infraštruktúry, hodnotiť ich a snažiť sa aj vzdelávať.

Mimochodom, nezaoberá sa niekto na Slovensku spracovaním takého materiálu, ako je ten britský Cycle Infrastructure Design? Alebo mám chápať TP085, ako snahu o vytvorenie takéhoto dokumentu?

Toto aj ja považujem za jeden z najurgentnejších problémov. Túfam si síce povedať, že kvalita cyklistických komunikácií sa postupne zvyšuje, ale stále je to lotéria. Snažíme sa presadiť vzdelávanie do Plánu obnovy, kde zatiaľ cyklo vôbec nie je, uvidíme ako to dopadne a či a čo všetko sa tam podarí presadiť. Bohužiaľ, na Slovensku sa “rozvoj cyklodopravy” stále vníma iba ako hardware - budovanie cyklotrás a prílušenstva. Software, teda napríklad aj vzdelávanie odbornej verejnosti, pôsobenie na širokú verejnosť a pod. sa podceňuje.

To je doména @rado.cervienka. Cycle Infrastructure Design sú nové záväzné pravidlá pre budovanie cykloinfraštruktúry (teda akési britské TP085) v rámci 2,2 miliátd eur, ktoré minulý rok britská vláda schválila na rozvoj pešej a cyklistickej dopravy, lepšie povedané na zmenu paradigmy v urbánnej doprave (pozri sem). Pritom tých 2,2 mld eur sa berie ako začiatok…

1 Like