Stojany na bicykle - rôzne typy - pre a proti

V Seredi pripravujeme projekt, v rámci ktorého chceme osadiť 20 nových stojanov na bicykle. V projekte sme navrhli štandardné stojany typu obrátené U, s upevnením betónovaním alebo na pevný povrch, s pogumovaným povrchom a priečkou na dodatočné uchytenie zámkov.

Najbližším krokom bude však obhájenie tohoto typu stojanov na komisii rozvoja mesta, keďže v kladnom stanovisku mesta k realizácii projektu bola aj informácia o možnom prehodnotení prevedenia stojanov s požiadavkou na vyššie stojany a pre viac bicyklov.
Argumenty pre máme, avšak možno by sa nám hodil aj váš pohľad na vec. Prikladám ako naše navrhované stojany tak aj tie, ktoré už v meste osadené sú - sú ale len na jednej ulici, asi 3 kusy. Predpokladáme že budú obhajovať tento typ.

Inšpiráciu sme získali napr. aj vo vedľajšej Nitre, kde takéto stojany osádzali.

stojany%20v%C3%BDkres

201710201305213 201710201305211 201710201305210

Budem rád každému príspevku, rade, tipu či pripomienke a taktiež ak nám v prípade potreby budete vedieť pomôcť aj pri riešení projektu.

Ďakujeme.

No, tie “chrómované” stojany sú jednak škaredé, jednak totálne bezduché a jednak nich nedáš širší MTB plášť. je až vidieť, aké sú “lacné”, kúpené v nejakom e-shope.
Cyklostojan je drobný mestský mobiliár a musí dotvárať charakter mesta, resp. ulice či námestia, kde je umiestnený.

Hlavnou nevýhodou “ohýbačov kolies” je, ako vyplýva z názvu, možnosť poškodenia bicykla. Koleso bicykla je navrhnuté najmä na radiálne namáhanie, nie na ohyb, spice nedokazu prenasat ohyb, iba ťah.
Ďalšou nevýhodou je nemoznost uzamknutia oboch kolies, rámu a sedla o stojan. Pri bicykloch s rychloupinakmi je odmontovanie týchto častí otázkou sekúnd.

1 Like

Maťo, tie chromované stojany na obrázku umožňujú zamknutie o rám, o tie vysoké oblúky.
Ale to s ohýbaním kolies je samozrejme pravda. Ja osobne si do takých stojanov bicykel vôbec nedávam presne z toho dôvodu.

Ahoj Erik, aj Vaše mesto by malo mať nejaký manuál s podmienkami na výber mestského mobiliáru. Pozrel som si cez google - a to Vaše námestíčko má predsa lavičky, koše (žiaľ, stojany na bicykle som nevidel) ktoré predstavujú celkom slušný základ. V tomto štandarde by som sa snažil pokračovať aj s cyklostojanmi. Tie čo si poslal na fotke nie sú pre cyklistov praktické nie len tým ako píšu Jano Roháč a Zigo, ale majú málo priestoru v oblasti rididiel (u nás kormanu). Ak sa chce ísť touto cestou, potom je každé druhé miesto neobsadené, alebo zaparkovať a vyparkovať bicykel je problém. Treba povedať, keď sa osadí obrátené U podľa TP, potom je to funkčné a nie sú to len splnené počty podľa tabuliek. Čo sa týka výberu - dá sa ten čo máš na obrázku, ale samozrejme sú aj iné typy. Treba dať do podmienky - úpravu ktorá nepoškodí lak (farbu) bicykla. A dôležitá tá farba, ktorú vnímaš ako prvú už z diaľky. Váš mobiliár má základ šedý (presne číslo ti z google obrázka nepoviem), ale v tom by ste mali mať cyklostojany zjednotené s lavičkami, košmi… Milo

2 Likes

Podľa mňa je otázka jednoduchá. Chcete mať stojany ako “dedina”, alebo ako MESTO? Kto toto nechápe, tomu niet pomoci.

Do verejného priestoru my osádzame tieto https://www.mmcite.com/us/products#!bicycle-stands/edgetyre v 2 prevedeniach. Dizajmanuál nemáme, dohliada nad tým hl. architekt. V školách boli osadené podobné, ako tie ktoré navrhujete vo Vašom príspevku.

Všetky mmcité stojany sú s gumou na kraji stojanu, aby si ľudia neobíjali bicykle. Pohodlne na nich je, že sa bicykle OPERAJÚ a nezastrkujú.

edgetyre_07_ea6e589b68b4190dbf540eed3282c692

2 Likes

Presne ako píše Patrik,
my osádzame v Trnave také isté mmcité, prípadne equivalent podľa VO.
Centrum máme z hľadiska pamiatkárov rozdelené na 3 zóny podľa stupňa ochrany pamiatok.

  1. Ukazka
  2. edgetyre_12_0f2bff38bb0a440e5ddbf8cce63b67bc
  3. https://www.mmcite.com/uploads/photogallery_product/id_63/lotlimit_10_00161c954dbe6938f4e228ccff350ed4.jpg

Pri osádzaní postupujeme primerane podľa tohto dokumentu, inak podľa TP 085
http://www.trnava.sk/sk/clanok/koncepcia-umiestnovania-cyklostojanov

2 Likes

Inak ani to pogumovanie nepovažujem za úplne nutne. Bike si vacsinou opieram o zadnú pneumatiku, kedze mam pocit, ze tak lepsie drzi a dokazem stále zamknut jedným zamkom z. koleso + ram + stojan a druhym zámkom predne koleso + stojan. Objimku sedlovky mam na imbus, takze 3. zamok nepotrebujem.
Ak bude v lete priestor, tak skusim pre kanál natocit instruktazne video pre cyklistov o bezpecnom parkovani.

1 Like

Určite tie chrómové nie sú vhodné pre všetky druhy bicyklov a pri plnom obsadení, dochádza k poškodeniu bicyklov (šúchaniu a pod.)

Ďakujem za odpovede, je tam množstvo užitočných informácií. Ešte doplním fotku z vizualizácie stojanov, plánovali sme pogumovaný povrch.
Vaše príspevky si podrobne preštudujeme a necháme si poradiť a inšpirovať sa. Už sme však limitovaný cenou, no vždy sa nájde riešenie.
Clipboard02c

Ja som si pre naše potreby urobil taký predbežný zoznam požiadaviek na parkovanie bicyklov. Budem rád, ak ho budeme postupne vylepšovať a niekde zdieľať.

na začiatku treba zvážiť, o aké miesto sa jedná z hľadiska dĺžky odloženia bicykla

  • krátkodobé (pár minút pred obchodom) s častým opakovaným používaním
  • dlhodobé (počas vyučovania v škole, počas pracovnej doby)
    • používané v konkrétnu dobu a potom sú nepoužívané (naplnia sa a vyprázdnia)
    • používané opakovane (na viac zmien a nebývajú prázdne) – treba počítať s vhodným prístupom pri priebežnom pridávaní a uberaní bicyklov

kapacita (aj s možnosťou navyšovania)

ochrana bicyklov pred odcudzením

  • prispôsobenie stojanu na zabezpečenie bicyklov
  • spoľahlivosť ukotvenia stojana, ochrana pred znemožnením jeho demontáže
  • odolnosť stojana pred jednoduchým prerezaním

ochrana bicyklov pred poškodením

životnosť/trvanlivosť a odolnosť stojana (materiálová vhodnosť, povrchová úprava)

bezúdržbovosť

jednoduché na používanie (kto sú zamýšľaní používatelia)

cena (capex, opex)

vhodné miesto z hľadiska prístupu, ochrany pred odcudzením, ochrana pred počasím

1 Like

Som osobne presvedčený, že stojany na bicykle majú predovšetkým čo najlepšie plniť svoju funkciu = umožniť jednoduché, bezpečné a komfortné zaparkovanie. Ak sú zároveň aj pekné a zladené s prostredím, je to určite plus. No dizajn v tomto prípade nesmie byť nikdy nadradený funkcii. Inak bude mesto plné prázdnych stojanov a bicyklov uzamknutých o stromy, lavičky, zábradlie a pod. Najhoršou kombináciou je nevhodný a škaredý stojan.
P_20180315_104717_16x9

Hodnotenie vzhľadu stojanov je však vždy vysoko individuálne. Praha a Brno sú zaplnené takýmito jednoduchými stojanmi a nové pribúdajú.
Praha

1 Like

Nemenej dôležitým faktorom je pomer plocha / kapacita. Kým je bicyklov 5, nie je čo riešiť. No ak ich je už 50, tak je veľký rozdiel venovať im 30m2 alebo 80m2 (vrátane manipulačného priestoru).

Dopĺňam foto stojanu na námestí.

received_2019154615060392

41437852_1960248674272523_2786565641954394112_o
Do tohto sa nezmestí žiadny bicykel.

Toto je pecka z Holandska:
https://www.etrend.sk/gallery/article/nemate-kde-parkovat-v-kodani-je-problem-aj-bicykel-takto-to-tam-riesia.html?photo=13

1 Like

Metský úrad Trnava, horný stojan ide vysunúť jednou rukou a sklápa sa až k zemi:

IMG_20191127_143956

2 Likes

Zaujímava fotografia: dva druhy stojanov a bicykel napriek tomu primknutý o stĺp.
Tie zadné neumožňujú primknutie o rám.
Ten predný je lepší, ale pohodlne je možné primknúť iba dva bicykle, jeden z každej strany, pretože stojany sú od seba veľmi blízko, takže sa tam bicykel skoro ani nezmestí. Zdajú sa mi aj nízke a vďaka nepravidelnému tvaru asi neposkytujú stabilnú oporu. A celé je to natesno, vďaka tomu stĺpu nie je jednoduchý prístup. Výsledkom je, že bicykel je zamknutý o stĺp :-).
Len pre doplnenie, ide o 20 rokov staré stojany, nie je to nič aktuálne …
DSC_2276c

2 Likes

IMG_20190627_142732 Nové stojany IMG_20190717_121241

My v Nitre takto a sme velmi spokojni :+1:

3 Likes

Jake Edmonds z Košíc vytvoril wikimedia stránku, na ktorú prisľúbil pridávať fotky stojanov zo Slovenska:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Bicycle_racks_in_Slovakia