Prednosť pre cyklistov na cyklopriechode

V Rakúsku majú “Straßenverkehrsrecht”, paragraf 68 sa zaoberá s cyklistami:
https://de.wikipedia.org/wiki/Radfahrer%C3%BCberfahrt

§ 68. Správane sa cyklistov.
(3a) Cyklisti sa smú prechodom pre cyklistov, na ktorých premávka nie je riadená ručnými alebo svetelnými signálmi, blížiť maximálne rýchlosťou 10 km/h a nesmú ich prechádzať bezprostredne pred blížiacim sa vozidlom a prekvapivým spôsobom pre vodiča tohto vozidla.

paragraf 9 rieši správanie pri prechodov:

§ 9. Správanie vo vzťahu k vodorovnému značeniu.
(1) Je zakázaná jazda cez deliace čiary (§ 55 ods. 2) a vjazd na šrafované plochy (§ 55 ods. 4). Ak sa deliaca čiara a stredová čiara nachádzajú vedľa seba, je vodič vozidla povinný rešpektovať deliacu čiaru vtedy, ak je bližšia ním používanému jazdnému pruhu.
(2) Vodič vozidla, ktoré nie je koľajovým vozidlom, je povinný umožniť prekročenie vozovky chodcovi alebo jazdcovi na kolieskových korčuliach, ktorý sa nachádza na priechode pre chodcov alebo ho zreteľne plánuje použiť, a to bez toho, aby ho obmedzil alebo ohrozil. Za týmto účelom je vodič takéhoto vozidla povinný približovať sa priechodu pre chodcov iba takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo pred priechodom a v prípade potreby je povinný vozidlo pred priechodom zastaviť. Rovnako je povinný správať sa vodič vozidla , ktoré nie je koľajovým vozidlom, pred prechodom pre cyklistov, aby umožnil neohrozený prechod vozovky cyklistovi alebo jazdcovi na kolieskových korčuliach, ktorý sa nachádza na priechode alebo ho zreteľne chce použiť.

Švédsko upravuje prechod pre cyklistov takto:
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/tran-049-bicycle-passages-and-bicycle-crossings_a5_webb.pdf
Keď sa blížite k prechod pre cyklistov, potom musíte upraviť svoju rýchlosť
aby nedošlo k ohrozeniu cyklistov alebo jazdci mopedu triedy II, ktorí prechádzajú cez prechod

Ak odbočujete do ľava a chystáte sa prejsť cez cyklistický prechod, musíte jazdiť nízkou rýchlosťou
a dať cyklistom ktorí sú alebo sa chystájú vstúpiť na bicykelový priechod, príležitosť prejsť.

Fínske predpisy sú určené dopravnou značkou pred prechodom, ale motoristi tiež musia dávať pozor na prechádzajúcim cez cestu:
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/English/Roadsafety/lt_jalan_pyoralla_161014_gb_lowres.pdf

Ten rakúsky model sa mi páči, pretože uložené povinnosti aj pre vodiča (§9.2) aj pre cyklistu (§68.3a) znižujú riziko nehody na priechode - cyklista stihne zabrzdiť, ak vidí, že mu auto nedáva prednosť.

Avšak nie je veľmi reálne, že by cyklista na cyklistickej komunikácii, ktorá križuje pripájajúce sa bočne cesty (teda “klasický” problém v meste) jazdil stále rýchlosťou do 10 km/h. Nemajú náhodou Rakúšania pre cyklocestičku v hlavnom dopravnom smere, ktorá križuje pripájajúce sa vedľajšie ulice, nejaké iné riešenie? Teda napríklad že to majú upravené nie ako cyklopriechody, ale ako križovatky?

A tiež predpokladám, že keď cyklopriechod križuje cestu s legitímne vysokou intenzitou a/alebo rýchlosťou dopravy (napr. výpadovka, cesta 1. triedy a pod.), tak zrejme tam to asi tiež riešia nejako inak, zrejme dopravným značením, ktoré dáva prednosť autu, nie?

Treba však podotknúť, že prinajmenšom aspoň podľa toho obrázka Švédi používajú žraločie zuby a výrazné značenie cyklopriechodu …? a tiež si to neviem predstaviť na ceste s vysokou frekvenciou a/alebo rýchlosťou premávky.

Inak tie brožúrky sú skvelé!

Nie, neriesia to nijak. To len u nas mame utkvelu predstavu, ze cyklista musi byt prevedeny na druhu stranu priechodom. Zakladna logika je - nemam priechod, davam prednost; mam priechod, mam prednost. Cca rovnako ako u chodcov.

Svedi to maju dost zaujimave, priam az divne. Rozlisuju prednost na priechode vyznacenom iba vodorovnym znacenim (passage) a priechode oznacenom aj zvislou znackou (crossing).

Plus netreba zabudat, ze cyklopriechod nie je nevyhnutny prvok; je x statov, ktore ho vobec nepouzivaju.

No a musí sa križovanie cyklistickej komunikácie s cestou vôbec riešiť cyklopriechodom? Nemôže sa riešiť ako križovatka cyklistickej komunikácie a cesty a prednosť je určená dopravným značením? (myslím tým Slovensko dnes, nie Rakúsko či Švédsko).

Odpoviem protiotazkou - a co tomu brani? Asi len nedostatok fantazie.