Musíme zmeniť paradigmu mestskej dopravy!

Celý článok je na https://www.cyklodoprava.sk/musime-zmenit-paradigmu-mestskej-dopravy/

Zamyslenie, inšpirované bicyklovaním v Holandsku. A na konci výzva.

ahoj, jeden postreh k teme

  • v clanku sa pise “cyklistická doprava, spolu s pešou a hromadnou, nie sú len akýmsi menejcenným náhradným dopravným módom, ale rovnocennou a plnohodnotnou súčasťou mestskej dopravy”, ale na Slovensku nie je cyklistika prioritne o doprave, ale je formou zabavy, hobby, travenia volneho casu
    a teda namiesto toho, aby sa aktivity smerovali do mesta, teda tam, kde by bola riesenim dopravy, tak sa realizuju v prirodnom prostredi, kde prispievaju k tlaku na cenne uzemia
    je vsak vobec realne v potrebnej miere nahradit dopravu ludi do zamestnania (auto vs. bicykle), ak vzdialenost pre dochadzanie je namiesto 5-6 km obvykle 20-30 ?

Samozrejme, na 20-30 km bicykel pre bežné dochádzanie do práce vhodný nie je (aj keď s nástupom elektrických bicyklov a najmä tzv. speed pedelecs, t.j. rýchlych elektrických bicyklov sa aj toto relativizuje).
Ale je na Slovensku spústa území, kde sa dá na 20-30 km lacno a pritom efektívne kombinovať hromadná doprava a bicykle. Iste, niečo to bude stáť, pretože na zdrojovej strane treba vytvoriť parkovanie pre bicykle (a poväčšinou aj nejaké bezpečné prístupové trasy k stanici či zastávke, ale to nie je úplne vždy nutné) a na strane cieľovej, teda v mieste pracoviska, dobrú nadväznú MHD (a prípadne bike-sharing).
Sú aj ďalšie spôsoby, napríklad car-pooling či zmena zamestnanosti tak aby ľudia nemuseli dochádzať alebo aspoň nie tak často.
Ale môj článok sa týka dopravy vyslovene v mestách, teda nie v dochádzacej vzdialenosti 20-30 km, ale do 10 km (prípadne aj menej) a v rovinatom teréne.

Dnes jazdia na Slovensku najmä zanietenci pre cyklistiku, pretože infraštruktúra často zaostáva za požiadavkami. K zlepšeniu situácie by sme mohli zásadným spôsobom prispieť aj my, ak by sme sa dokázali nesebeckým spôsobom dohodnúť na niekoľkých podstatných odporúčaniach, za ktoré by sme sa vedeli postaviť všetci. Jedným hlasom by (sme) všetci tí, ktorí jazdia do práce na bicykli, alebo tí organizovaní v rôznych združeniach venujúcich sa cyklodoprave a pod. dokázali odporučiť napr. niečo takéto:
1.
2.
3. Štát poskytne adekvátnu úľavu tým, ktorí podporujú nemotorové formy dopravy (napr. zamestnávateľom, ktorí vo svojich priestoroch budujú bezpečné parkovacie miesta, sprchy a priestory na odkladanie šatstva a pod.).

K tomu by sme však museli dať najskôr hlavy dokopy. Viem, že kadekto už predniesol kadečo a veľa z toho bolo dobré. Ale teraz, na začiatku nového volebného obdobia, by sme sa mohli opäť namotivovať a ukázať, že aj my dokážeme prekonať zažité prístupy, aby sme to mohli žiadať od iných.

v pripade, ze sa clanok venuje len jednemu ciastkovemu problemu (doprava v mestach) co chapem, bolo by to potrebne jasne napisat
a tiez, ze to je len cast systemoveho riesenia

Ako uz spomenul Jano pre vacsinu ludi je riesenim pre taketo vzdialenosti spojenie s verejnou dopravou. Holandania to casto riesia kupou druheho (lacneho) bicykla a jeho ponechanim v cielovej stanici.
Mam ale znamych, ktori do prace dochadzaju aj cez 20 km na klasickych bicykloch bez elektromotora. Vzdialenost to podla mna nie je nijak strasna a pri troche treningu a vhodnom obleceni ju zvladne kazdy zdravy clovek. Pri tejto vzdialenosti ale uz musi vyjst v ustrety aj zamestnavatel- satne, sprchy, prip. moznost oprat veci…
Pre inspiraciu odporucam sledovat napr. https://www.strava.com/athletes/41161640 alebo sa zapojit do DPNB a sledovat cyklistov vo svojom okoli.

Ado, ak to nie je jasné z textu, tak pozri nadpis :slight_smile:

1 Like

Maťo, Holanďania sú už ďalej. Systém dvoch bicyklov je veľmi neefektívny, pretože zaberajú miesto na parkoviskách na staniciach. Železnice preto prudko rozširujú bike-sharing OV-fiets, ktorý tento problém eliminuje. Bicykel si nechávaš iba na východiskovej stanici, v cieľovej stanici jazdíš na zdieľanom bicykli.

Neviem ake maju teraz OV ceny ale kedze v NL su pouzitelne biky od 50€, vsetci mi vraveli, ze je pre nich lacnejsie riesit to druhym bikom.

No, veď to je ten problém, že tých “druhých” bicyklov je strašne veľa. Ale OK, brzdime, toto nie je téma tejto debaty. na Slovensku takéto problémy ešte roky nebudeme mať :slight_smile: .

Ešte jedna pripomienka, kým sa to tu “naplno rozbehne”. :smiley:
Holandsko začalo pred niekoľkým desiatkami rokov a na ceste k dnešnej situácii narobili kopu chýb. Každý, kto niečo robí, robí nevyhnutne aj chyby. S odstupom času je hodnotenie ľahšie. Mali by sme sa však poučiť a snažiť sa vyhnúť chybám, ktoré nie sú nevyhnutné.
Diskusia je venovaná primárne mestskej mobilite, no aj medzi mestami či ich časťami sú podstatné rozdiely. A my dnes už vieme, že čelíme klimatickej katastrofe, a preto by sme mali infraštruktúru budovať najmä s ohľadom na životné prostredie. Tým chcem povedať, aby sme nebudovali za každú cenu nové, separované cyklotrasy, ktoré vyžadujú ďalšie plochy betónu či asfaltu. Kde to len trochu ide (a verte mi s odstupom 20-30 rokov to bude iné, ľahšie), snažme sa integrovať motorovú a nemotorovú premávku a radšej znižujme rýchlosť áut a používajme ďalšie prvky na utlmovanie všetkých účastníkov na bezpečnú rýchlosť.