Efektívne parkovanie bicyklov na exponovaných miestach

Toto je prepis pôvodnej diskusie z Google skupiny Cykloplatforma:
marian.malis napisal (20. april):
Pri školách, úradoch, staniciach bude potrebné čoraz častejšie riešiť zhustené skladovanie bicyklov. Nie všade sa nájde toľko miesta na parkovanie ako na obrázkoch v tomto článku. Aktuálne riešim, ako je možné do prístrešku s približnými rozmermi (dĺžka=17m, hĺbka=4m a výška=2m), kde je v súčasnosti cca 25 stojanov zmestiť čo najväčší počet bicyklov. Treba počítať s tým, že ide o zmiešané parkovanie bicyklov žiakov a učiteľov, že pri manipulácii s ťažkými bicyklami môžu mať najmä deti problém a že ich treba aj zamknúť. Tu je obrázok prístreška (situácia podvečer) s detailom.
image
image

Po krátkom googlení zatiaľ za najefektívnejšie riešenie považujem využitie podobného princípu, ako je na obrázku. Bicykle sa môžu vešať na striedačku za predné a zadné koleso a priložené oceľové lanko s očkami sa využije na pomerne bezpečné uzamknutie.

image
image
image

Prosím, neberte to tak, že si chcem vyriešiť svoj vlastný problém. Práve naopak. Hľadám riešenia, ktoré by sa dali univerzálne opakovať a pri verejnej zákazke by mohli znížiť náklady všetkým.

===============================================================================

Jano Roháč napísal (20. apríl):
Marian,
vešať sa zadné koleso je de facto nemožné (lebo jednak zadok je o kus ťažší ako predok a jednak ti predné koleso pri vešani uhýba, nevytvára oporu … skús si to J ).
Aká je výška tej strechy? Keby sa tam zmestili klasické dvojposchodové stojany, tak väčšina žiakov by s tým horným “poschodím” nemala problém – ono je to tak vyvážené, že to zvládneš aj jednou rukou … A priestorov je to asi najefektívnejšie.
Jano

==============================================================================

Andrea Štulajterová napísala (20 apríl):
Napríklad niečo takéto:
image

==============================================================================
Jano Roháč napísal (20. apríl):
… alebo takéto (fotené špeciálne pre Mariána pred hodinku tu v TU Delft v Holandsku J )
image

==============================================================================

marian.malis napísal (20. apríl):
Ďakujem Vám obom, len potrebujeme vziať do úvahy, že to musia byť schopné ovládať deti a že to zase nesmie stáť mailant.
Našiel som niečo takéto, no to by chcelo, aby tam pri príchode i odchode asistoval deťom dospelý.

Inak, vnútorná výška toho prístrešku je minimálne 220cm a smerom ku zadnej stene sa ešte zvyšuje.

==============================================================================

vladimir.sloboda napísal (20. apríl):
manipulacia s tymi dvojposchodovymi je urcite jednoduchsia ako vesanie za koleso na stenu

==============================================================================

Jano Roháč napísal:
Marián,
to čo som poslal, zvládne aj žiak druhého stupňa. Na rozdiel od videa, čo si poslal, netreba bicykel dvíhať, aby si ho dostal na tú koľajnicu. Iba vysunieš tú hornú koľajnicu, trochu ju stlačíš dole, pružina ti pomôže až na zem, vojdeš na koľajnicu bicyklom a zacvakneš vidlu do takého háku, čo tam je a jedno rukou dvihneš (pomôže ti pružina) a zasunieš.
Problém je iný – do toho háku som nedal môj bicykel, ktorý má MTB vidlicu, ktorá je hrubšia, než na aké sú tie háky dimenzované. Tu v Holandsku je to asi prirodzené, skutočný horský bicykel som tu hádam ešte ani nevidel, ale na Slovensku je väčšina MTB, takže s tým treba počítať.
Ak mi zajtra vydá, spravím video, ale nesľubujem.
A či to stojí majlant a koľko to stojí, to neviem.

==============================================================================
rozbicyklujmenitru napísal (20. apríl)

My sme o tomto dvojposchodovom stojane od bimission.eu pre 4+4 bicykle uvazovali pred 2 rokmi tiez, ale stal asi 2tisicky, ak si dobre pamatam, tak pouzivame v NR ine :wink:
Fotene dnes v Kodani :wink::

==============================================================================

jano.miko napísal (21. apríl):
Ahoj. My v servise pouzivame taketo vesanie za predne koleso na biky, co cakaju na oservisovanie. Mame 2 vysky hakov. Ma to dost vela nevyhod:
1/ Biky su rozne dlhe a niektore musis tlacit hore stehnom, ine skoro vobec. Dieta moze mat problem to tam zdvihnut - chce to cvik.
2/ Bicykel s kosikom alebo inak ovesany je velmi tazke tam zavesit kvoli vahe. Bolo by treba sluzbu silakov, ktori by s tym pomahali slabsim
3/ Pri zaveseni je potrebne davat pozor, aby sa hak neoprel velmi o spicu, moze znicit nipel. Este horsie je, ked sa oprie o ventil duse. Na toto deti velmi dbat asi nebudu a mozu si sposobovat defekty cez nalomeny ventil - nezalepis.
4/ Tie haky maju na sebe gumu, aby neskrabali rafiky. Po roku intenzivneho pouzivania je guma rozodrata atreba to stale riesit.
Asi som ti velmi nepomohol. Skor odporucam zamerat sa na ine riesenie…

==============================================================================

radek napísal 30. apríl:

Ahojte,

dvojposchodove stojany su pre skoly vhodnym riesenim. Parkovanie na horne poschodie zvladnu ziaci druheho stupna uplne bez problemov, vzduchova pruzina poskytuje dostatocnu pomoc. Parkovanie na spodne poschodie je na druhej strane to najjednoduchsie mozne - bicykel zaparkovat v horizontalnej polohe v kolajnici bez akehokolvek zdvihania. Kazde parkovacie miesto je vybavene moznostou uzamknut ram aj D-zamkom.
Vyska 220cm je vsak bohuzial nedostatocna. Vyrobca odporuca 275cm (aby sa zmestili aj vysoke bicykle holandskeho typu), 265cm (pre bicykle standardne v nasich koncinach) resp. 255-260cm (ak sa pouzije len nizke = kazde druhe parkovacie miesto v hornom rade).
Nemam info o presnej polohe stlpov v pristresku, tak som ich polohu a pocet odhadol podla fotky. V prilohe posielam jedno z moznych rieseni parkovania pre dany priestor (17x4m).
Podla mojho nazoru neexistuje jeden “idealny” stojan alebo parkovaci system. Ak je moznost, dobre je pouzit viacere typy, aby si ludia nasli ten svoj, pre svoj bicykel a kazdy parkoval rad a v pohode. Preto v CR aj po X rokoch su vedla parkovacich vezi obycajne stojany stale plne bicyklov.
V navrhu som pouzil 3 typy stojanov:

  • SV (semi-vertikalne stojany), bicykel nie je potrebne zdvihat, vesat. Predne koleso sa vylozi na kolajnicu (5 resp. 25cm nad zemou) a po kolajnici sa postavi na zadne koleso a zaparkuje. Tam zadne aj predne koleso zasadne do otvorov, ktore bicykel drzia v stabilnej polohe. Susedne parkovacie miesta su od seba vzdialene 35cm, co je pri striedani vysky susednych parkovacich miest dostatocna hodnota pre bezne bicykle. Kazde parkovacie miesto umoznuje uzamknut ram bicykla.
  • ST (Streetpod), vychadza z jednoduchosti pouzivania U-stojanov, no pridava usporu miesta vyse 30%, bezpecnost a stabilitu pre zaparkovane bicykle. Do stojanu mozu bez namahy parkovat aj ziaci prveho stupna. Bicykle su v stojanoch rovno jeden vedla druheho, ziaden nepada (ako pri U-stojanoch vo Viedni).
  • SC (Scooterpod), najma pre parkovanie pre stredne, zakladne skoly a skolky sa nesmie zabudat na kolobezky. Pre velmi vela deti je jednoduchsie zobrat kolobezku ako bicykel, nehovoriac o bezpecnosti, ked mozu jazdit po chodnikoch resp. bez problemov kombinovat s MHD. Scooterpod je stojan vyrobeny len pre kolobezky, s moznostou ich vlastnym zamkom uzamknut. Ziadne ostre hrany, plno farebnych kombinacii, jednoduche pouzivanie.
    Kapacita spolu:
    SV = 36 bicyklov
    ST = 16 bicyklov
    SC = 29 kolobeziek
    Zachovany bol dostatocny priestor pre pohyb a manipulaciu, na co sa urcite nesmie zabudat (v prilohe fotka z diskusie na FB z parkovania bicyklov v jednom z office centier v Bratislave). Nacrtnute stojany ukazuju rozmer vratane zaparkovaneho bicykla resp. kolobezky. Orientacia pisma ukazuje smer parkovania bicyklov resp. kolobeziek do stojanu.
    Zelam pekny den
    Radek RANGELOV
    Bimission s.r.o.
    Nam. oslobodenia 4/10, 905 01 Senica
    +421 908 909 793 | radek@bimission.eu()
    www.bimission.eu

ZS-v01:

ST_NR:

2P_BA:

SC_1:

SV_BA:

U-Vieden:

FB:

SC_2:

Od pondelka sa začína kampaň Do školy na bicykli, ktorá bude znamenať aj zvýšenú záťaž pre školy, kde počas týždňa uskladniť zvýšené počty bicyklov, kolobežiek či korčúľ a najmä ako ich chrániť pre prípadnými zlodejmi.
Túto tému som inicioval preto, aby som rozvíril diskusiu na tému hľadania riešení na parkovanie bicyklov aj tam, kde treba brať do úvahy:

  • veľké a rýchlo rastúce požiadavky na kapacity parkovísk pre bicykle
  • požiadavky na jednoduchosť, bezproblémovosť používania ich používateľmi (napr. deťmi)
  • životnosť/trvanlivosť a odolnosť stojanov
  • ochrana bicyklov pred poškodením
  • ochrana bicyklov pred odcudzením
  • náklady, nielen počiatočné investície, ale aj následná údržba či opravy

Skúsme sa nad tým spoločne zamyslieť a spísať odporúčania. Cyklokoalícia síce už dávnejšie spísala akési odporúčania, no nie sú univerzálne, každý hľadá niečo špecifické.