Deň bez áut 2020

Neviem, ako bol doposiaľ plánovaný a koordinovaný Svetový deň bez áut na úrovni Slovenska, ale rád by som prispel k tomu, aby bol v roku 2020 opäť o niečo úspešnejší. Minulý rok som v našej obci prvýkrát naštartoval aktivitu ETM a hneď sme vyhrali cenu za najaktívnejšiu obec. No nepodarilo sa nám zavrieť ulicu pred základnou školou.
Tento rok by som chcel na to ísť inak. My ako obec (samozrejme najmä aktivisti) urobíme všetko pre to, aby sme presvedčili čo najviac ľudí, aby v tento deň nepoužívali mama-taxi a pod. No chcel by som dosiahnuť, aby sa po celom Slovensku zapojili všetci aktivisti, aby sme zapojili a prepojili aj rôzne rezorty, ktoré by v rámci boja proti globálnemu otepľovaniu mohli tiež vyvinúť o niečo väčšiu aktivitu:

  • Ministerstvo životného prostredia by malo byť ťahúňom, oslovovať a sprostredkovávať dôležité myšlienky na ostatné rezorty. Pre nich by malo byť cieľom dosiahnuť čo najvyšší podiel ľudí mimo áut voči tým skalným, ktorí sa ani v tento deň nedokážu zapojiť.
  • Ministerstvo školstva by mohlo presviedčať, učiteľov, žiakov a ich rodičov, aby menej používali autá a najmä v tento deň, aby demonštrovali svoj záujem o spoločné životné prostredie.
  • Ministerstvo dopravy by mohlo tiež už počas roka podporiť množstvo aktivít a dať cyklistom, chodcom a najmä zákazníkom verejnej dopravy najavo, že im na ľuďoch záleží. Všetky subjekty, ktoré sa podieľajú na verejnej doprave by mali byť dlhodobo pripravované, aby na tento deň vrhli na trh všetky dostupné prostriedky, ich vodičov a ďalšiu obsluhu.
  • Nemôžeme, samozrejme, obísť ani samosprávu a župy. Tieto majú tiež svoju zodpovednosť a mohli by ukázať, že im nejde len o dotácie a jednotlivé akcie, ale že to má celé niekam smerovať. Je tiež dôležité si uvedomiť, že na samosprávach často chýbajú mozgy alebo presvedčení ľudia a my im v tomto môžeme pomôcť tak, že im dáme jednoduchý návod, ktorý už stačí len zrealizovať.
  • Ministerstvo vnútra musí dať policajným pohlavárom na jednotlivých stupňoch jasné príkazy, aby podporovali tieto aktivity, pretože u nich často víťazí zažitý stereotyp automobilovej krajiny. Aj individuálne by sme mali na dopravných inšpektorátoch hľadať spojencov, medzi preventistami a inými, aby pripravovali zvyšok osadenstva na to, že je normálne sa pozerať na všetkých účastníkov ako na ľudí - nie vodičov, cyklistov a chodcov.

Ja chcem navyše pomôcť aj pri povolebných vyjednávaniach, aby sme stranám, ktoré budú tvoriť povolebnú koalíciu ponúkli niečo, čoho sa môžu chytiť a u ľudí získajú rýchle body. Z dlhodobého hľadiska sa naštartovanie takejto širokej medzirezortnej spolupráce ukáže perspektívne. Aj politikom pocit úspechu a ocenenia psychicky pomôže a nebudú sa tak rýchlo uchyľovať k “ľahším” riešeniam.

Toto je len taký návrh, nie je to nič nerealizovateľné. Stačí len chcieť, nehrať sa na vlastnom piesočku a zapojiť siete svojich priateľov. Tentokrát na dobrú vec. A výsledkom môže byť aj konečne fungujúca platforma nemotorovej dopravy.

2 Likes

Ja som organizovaval za cyklokoaliciu den bez aut a koordinoval vacsinu aktivit v Bratislave poslednych 8-9 rokov.
Ministerstva sa vyrazne nepodielali na tomto dni celoslovensky zatial.
Ak teda odmyslime fotenie samotnych ministrov ked si raz za rok sadnu na bicykel a akciu pre skolske deti, ktoru celkom uspesne organizuje narodny cyklokoordinator.
MZP myslim, raz rozdalo nejake darceky (zvonceky a ine hluposti) ale ziadna vyrazna podpora tam nebola. Je super, ak sa najde niekto kto by s nimi zacal po volbach koordinovat tieto aktivity, rad sa v nejakych fazach projektu pridam. Kludne sa mi ozvite na mail a mozem porozpravat o tych rokoch viac.

1 Like

Ja Ti verím, Tomáš. Ty už to máš zrejme dobre obšliapnuté a dobre vieš, ako to funguje v Blave, kto pomôže a kto nie. Ak dovolíš, chcel by som sa pokúsiť do toho zatiahnuť opäť o niečo viac ľudí. Každý rok je o niečo lepší, teraz potiahnem chvíľku ja. :slight_smile:
Vy poznáte tých, čo boli na Cyklomestách a teraz na tých Nóroch, @JanoRohac pozná tých, čo obehol v rámci platformy, Bystričania majú svoje kontakty, Žilina, Košice, Prešov, …, každý svoje. Ja poznám nejakých ľudí na zväze cyklistiky a v našom hnutí, každý poznáme niekoho.
Cieľ je taký, aby sme získali opäť o niečo väčšiu podporu pre všetkých. Aby nemusel každý jednotlivo “prerážať múr”, ale aby sme všetci mohli cítiť podporu. Aj tých ľudí na ministerstvách musíme namotivovať, aký to bude mať úspech a každý (z nich i nás) sa aspoň na chvíľu “ocitne vo svetle reflektorov”. Inak, mne je to vlastne naozaj jedno, kto za to zožne úspech, hlavne, ak sa to posunie, čo najviac.
Ja vidím najväčší odpor na polícii (DI Senec). My sme chceli minulý rok uzavrieť v tento deň ulicu pred základnou školou a pri žiadosti na polícii sme narazili na odpor policajtov, ktorí boli dušou i srdcom autíčkari. Preto chcem na to ísť zhora, aby to dostali príkazom, resp. aby nemohli byť svojvoľne proti. Aj tak pôjdem tento rok na to inak, ale prečo by som nám (a všetkým ostatným) nezvýšil šance, ak by to šlo.
Minulý rok som bol 22.9. “u Teba v Petržalke” a všimol som si, že máš s policajtmi v BA celkom dobré vzťahy. Možno by nám aj oni vedeli pomôcť, ako máme ísť na ich kolegov, aby boli tak ochotní ako tí vaši.
Angažovanie ostatných ministerstiev má tiež svoj zmysel, pretože odporcov je všade veľa. Ale o tom inokedy.

Ahoj Marian aj ostatní, čo Vás téma zaujíma,
v prvom rade vďaka Marián, že iniciuješ túto tému. No, ale ako píše Tomáš, ministerstvám nedokážeme nijako rozkázať, čo by mali robiť v tejto téme, už vôbec nie policajtom. Ja sa pokúšam z pozície národnej koordinátorky ETM vyzývať, motivovať,…aj na hlavičkovom papieri SAŽP, ale to je všetko, čo môžem. Našťastie už je na Slovensku množstvo samospráv, ktoré sa zapájajú, tie dokážeme tiež len vyzvať, metodicky usmerniť (ak je vôbec záujem), motivovať dodaním nejakých reklamných predmetov (ku podivu je to pre mnohé samosprávy motivačné) a snažíme sa ich motivovať aj vyhlasovaním Národnej súťaže o cenu ETM (je určená pre samosprávy a v r. 2019 sme pridali aj kategóriu organizácia/inštitúcia). Uvedomujem si, že tá “motivácia” nie je silná (ocenenie z rúk ministra, alebo jeho zástupcu, diplom a sklený artefakt+ teda nejaká kolobežka/bicykel), ale zatiaľ sa mi nepodarilo “nalomiť” nikoho na hodnotnejšie ceny/výhry,…A teda, keď sme pri tom, čo si myslíte že by bola “motivačná” cena/ výhra pre samosprávu, aby im to stálo za to, venovať čas a energiu príprave/realizácii podujatí a trvalých opatrení na podporu udržateľnej mobility?
Marian, Tomáš, Peťo Rozsár (viem, že v Cyklokoalícii sa venujete ukľudňovaniu dopravy pred školami), ak mi navrhnete čo by som vedela samosprávam napríklad odporúčať, možno nejaký stručný manuál, ako a kde začať, ak by chceli riešiť dopravu pred školami, na školských uliciach,…budem vďačná, tiež môžem na túto tému zorganizovať nejaký workshop, alebo seminár, kde by sme vysvetlili/ozrejmili, ako na to. Tu sa ale obávam, či nám zástupcovia samospráv, policajtov,… na taký seminár prídu,…snáď pár áno, ale ako tému posunúť masívnejšie? Hm? Netuším, kto by mal kompetenciu to prikazovať, je to o osvietených primátoroch/starostoch/riaditeľov škôl/rodičoch/aktivistoch, zatiaľ to inak nevidím. Darčeky a iné hlúposti(ako píše Tomáš) z ETMkového projektu na SAŽP vieme zabezpečiť. Prosím, ak máte čokoľvek, podnet/návrh/… budem Vám vďačná. Napíšte sem, alebo aj len mne na mail: stulajterova@gmail.com. Tiež sa nádejám termínu po voľbách, že bude s kým hovoriť na túto tému, aspoň na niektorom ministerstve, zatiaľ je pre nich TOP opatrenie elektomobilita, je mi z toho nevoľno.
Pozdravujem Vás,
andrea

1 Like

Zatiaľ len jedna rýchla poznámka: Nechcem nikoho nútiť, ale hľadať spojencov.

Ako som písal, chcel by som sa touto oblasťou zaoberať o niečo intenzívnejšie. Po 25 rokoch aktívneho pôsobenia v oblasti medzinárodného civilného letectva presúvam svoje aktivity na Slovensko a chcel by som využiť svoje schopnosti a skúsenosti pre rozvoj v oblasti udržateľnej mobility.
Vidím, že Andrejka sa dlhodobo snaží o zmenu zdola a ja by som chcel v spolupráci s úplne všetkými iniciovať aktivity aj zhora, tzv. top-down approach. Na Slovensku nás žije menej ako 5,5 milióna a možnosť, že máme známosti na najvyšších postoch tejto krajiny je pomerne vysoká. A to potrebujeme využiť. No kým začneme aktivovať siete svojich kontaktov, musíme si najskôr dohodnúť, s čím by sme chceli našu budúcu vládu otravovať.

Ako má teda vyzerať ideálny Deň bez áut na Slovensku?
Mali by sme si spoločne vytvoriť scenáre pre rôzne situácie, aby sa s nimi mohol stotožniť čo najväčší počet obyvateľov Slovenska. V roku 2020 pripadá medzinárodný Deň bez áut (vždy 22.9.) na utorok. Skúsim niečo nadhodiť ako prvý, opravte ma pokiaľ máte iný názor.

Ivanka pri Dunaji, prímestská obec, v ktorej žije do 10 tisíc obyvateľov

  • Časť ulice pred školou, školská zóna, bude úplne uzavretá pre autá v čase od 7:00 do 15:00 a na tejto ploche zriadime dopravné ihrisko a škola si tam sama urobí ďalšie aktivity, ktoré by mohli súvisieť so životným prostredím atď.
  • aj pred materskými školami by sme chceli “ukradnúť” aspoň kúsok ulice pre nejakú aktivitu
  • chceli by sme prinútiť rodičov, aby v tento deň išli s deťmi do školy bez áut (samozrejme), ale musíme im k tomu dať dobrý dôvod
  • chceli by sme v špičke vypraviť minimálne o jeden vlak viac, aby mali rodičia dôvod nesadnúť do auta; ak budeme mať efektívnu propagáciu, možno jeden vlak nebude stačiť ((kvôli ľuďom z iných obcí)
  • vypraviť viac prímestských autobusov
  • upraviť ceny lístkov, alebo zrealizovať inú rozumnú akciu
  • na propagáciu by sme chceli využiť všetky komunikačné prostriedky (napr. aj bilboardy), prostredníctvom ktorých by sme ľuďom vysvetlili, o čo nám ide
  • chceli by sme nasimulovať rôzne nové dopravné značky, ktoré by upozorňovali vodičov, že vstupujú do zóny, kde majú prednosť nemotoristi
  • skúsime obsadiť priechody pre chodcov a obmedzovať na nich pohyb áut a upozorňovať na potrebu využívať verejnú dopravu

Poznámka: Na to všetko potrebujeme zaangažovať kopu ľudí, ale práve preto sa snažím, aby sme dokázali zorganizovať celonárodnú kampaň, ktorou by sme presvedčili ľudí, že to je naozaj výnimočný deň.

Bratislava, naše hlavné mesto
Väčšina Ivančanov(aj ja) dochádza za prácou do Bratislavy, a preto tu uvediem, čo by som si predstavoval v Bratislave z pohľadu takýchto CPčkárov :slight_smile: tzv. cezpoľných.

  • Potrebujeme zvýšiť prepravné kapacity MHD a upraviť grafikony; = žiadne dovolenky vodičov a dispečerov
  • Potrebujeme väčšiu akceptáciu prepravy bicyklov a kolobežiek
  • Zamestnávatelia musia vytvoriť kapacity na odstavenie bicyklov a kolobežiek a tí na to musia dostať pokyn (mať dôvod) aj z iných zdrojov ako od svojich zamestnávateľov
  • Tu predpokladám stavanie plánu na skúsenostiach z minulosti, toto by mali najlepšie poznať ľudia z našej Cyklokoalície, no verím, že tento pokus by mohol byť iný

Ako to môže celé vypáliť

  • Veľa závisí od plánu. Ak bude dobrý, pôjde to dobre a ľudia budú mať dobrý pocit.
  • Môže sa zapojiť oveľa viac ľudí, ako by sme predpokladali a tí budú nahnevaní kvôli nedostatočným dopravným kapacitám (niekde niečo zlyhá), a preto musíme ľudí pripraviť aj na túto variantu, aby preto nemali problémy v práci a pod.
  • Ak bude škaredo (dážď či vietor), výsledok bude odlišný, ale aj to sa dá predpokladať a naplánovať
  • Ak sa zapojí oveľa menej ľudí, ako by sme predpokladali, zlyháme my, zlyhá naše plánovanie, ovplyvňovanie, koordinácia a realizácia; to sa dá predpokladať a naplánovať

Kým začneme, skúsme si vytipovať rôznych ľudí, pre ktorých by sme vypracovali plány, ako by to mohlo fungovať pre nich (nie pre nás).

Inak, myslím si, že bez tých áut by to tento rok ozaj šlo. Boli sme zbytočne pesimistickí. :wink: