Cyklokoridor vedený stredom pozemnej komunikácie

Máme v obci ulicu, ktorá by si zaslúžila stať sa hlavnou cyklistickou trasou, ktorú budú využívať nielen tranzitujúci cykloturisti ale aj deti na dochádzanie do školy. Je to Štefánikova ulica, na obrázku vyznačená modrou bodkovanou čiarou. Je to paralelná cesta, k hlavnej pozemnej komunikácii (Moyzesova, podčiarknutá červenou farbou), ktorá je používaná ako hlavný dopravný ťah obcou, najmä pre tranzit.%C5%A0tef%C3%A1nikova
Štefánikova ulica prepája cykloturistický privádzač, ktorý dnes skončí na hranici intravilánu obce a námestia v centre obce. Medzi týmito hraničnými bodmi sa nachádza viacero križovatiek, prechodov pre chodcov, priľahlých parkovísk a rodinných domov či budov, v ktorých sa nachádza občianske vybavenie.
Teoreticky je možné na niektorých úsekoch, možno aj vo veľkej dĺžke, nájsť priestor na vybudovanie separovaného cyklochodníka. To by však znamenalo zrušenie zvyšku zelených pásov po oboch stranách pozemnej komunikácie (PK) , čím by stratila akúkoľvek atraktívnosť. Preto hľadám možnosť zachovať chodníky pre peších po stranách, pásy zelene a úplne vo vnútri PK, ktorú využívajú aj už spomínané autobusy.
Rozbehli sme v obci debatu s cieľom znížiť na celom úseku ulice rýchlosť na 30km/h a potom vyznačiť cyklokoridory vedené nie krajom vozovky, ale jej stredom, aby sme zabránili nebezpečnému predbiehaniu, ktoré niekedy navádza vodičov vytlačiť cyklistov z cesty. Náš predpoklad je, že keď si pôjde cyklista v takto vopred spomalenej premávke , v cyklokoridore, ktorý bude podfarbený výrazne zeleným protišmykovým náterom s cieľom chrániť cyklistov, bude to pomerne bezpečné a prehľadné riešenie. Kraj vozovky PK úmyselne vynechávame z dôvodu veľmi nízkej kvality! Aj na obrázku sa autá delia o priestor s bicyklami a nie je tam žiadny problém okrem toho, že to zrejme nie je zo Slovenska. Prosím o odborný názor.

Podobnú otázku som už raz položil v inom fóre, ale tam nebol priestor na odbornú debatu s vyčerpaním všetkých možností. Tak sa pokúšam ešte raz.

Nepoznam miestne pomery a v CSD 2015 tato komunikacia zaradena nebola- nepoznam intenzity, tak sa mi tazko hodnoti, ale… Ak dojde k znizeniu dovolenej rychlosti, s pripadnymi stavebnymi upravami, tak sa mi zda vedenie cyklistov v HDP prijatelne. Nemyslim, ze intenzita motorových vozidiel presiahne 5000voz/24h a cyklotrasa je aj v uzemnom plane minimalne od roku 2014, takze zrejme miestni pripomienky mat nebudu. Znizenie rychlosti mate predjednane so Slovak lines (vedu tu linku)?
Kedze sa v okolí nachádza aj škola, viem si v území predstaviť aj “zonu 30”.
Vedenie “stredom ulice” sa mi zda ale nevhodne. Jednak je v rozpore s TP 085, podla ktorych by mal byt vedeny 0,75 - 1,0m od okraja pruhu/obrubnika, a tiez zrejme umozni parkovanie vozidiel, kedze okraj vozovky bude bez koridorov, na ktorých sa stáť nesmie.
Pripajam fotku podobnej realizacie z Vajnor, kde je koridor bohuzial relativne malo vyuzivany DSCN6554 Podobna realizacia bola aj v Kosiciach este pred vznikom TP a tiež bola dana komunikacia využívaná hlavne pre parkovanie.

Ďakujem za reakciu. Ulica v našom prípade nie je určená hlavne na parkovanie. Je to druhá najintenzívnejšie využívaná ulica, ktorou chodia aj autobusy Slovak Lines, nevyzerá takto, ako táto na obrázku. Chceme však zabojovať za to, aby slúžila najmä našim občanom a nie tranzitujúcej doprave.
Berie TP085 do úvahy, že okraje ciest sú najčastejšie v najhoršom technickom stave? Deti idúce do školy by mali tendenciu obchádzať diery na krajnici a dostávali by sa práve do často vyhradenej vozidlám. Práve preto chceme viesť cyklopruh stredom. Stojí to za námahu.

Poruchy a vpusty TP do uvahy beru: “ak sa nachádza na komunikácií rozbitá krajnica, odvodňovacie žľaby, alebo iné prekážky ktoré nedovolia cyklistom jazdiť v danom priestore, je min. vzdialenosť 0,75 m od danej prekážky”. Prekazky a poruchy by ale mal správca odstranovat.
Pritomnost zastavok tiez umoznuje “v stiesnených podmienkach, kde by mohlo dôjsť k nebezpečnému predbiehaniu cyklistu vozidlami (napr. keď sa po ľavej strane nachádza zástavka MHD vo vozovke) sa môže vyznačiť koridor pre cyklistov do stredu jazdného pruhu , a tým zamedziť predbiehaniu”.
V ÚPN ma dana komunikacia kategoriu MO 8/40, tade by mala mat jazdne pruhy sirky 3,0 m a teda by v tomto pripade mohla byt os koridoru 1,5 m od osi komunikacie. V medzikrizovazkovych usekoch s vyssimi intenzitami (pisete aj o tranzite) vozidiel by ale bolo vhodne rozsirit vozovku a cyklistov viest v pruhoch pre cyklistov/oddelit od jazdnych pruhov aspon vodorovnym znacenim a križovatky vybudovat so zvysenou plochou. Ak v useku dojde k realnemu znizeniu rychlosti, klesne jeho atraktvita pre tranzit.

My, čo to v obci ťaháme, preferujeme zónovanie celej ulice, ktorá je súčasťou cyklistického tranzitu našou obcou, na 30km/h.
Ulica vykazuje výrazné poruchy kvality vozovky po takmer celej dĺžke. Na jednom okraji sú to trhliny vyvolané buď pôvodným podkladom alebo realizáciou prípojok do susediacich domov, na druhej strane (v opačnom smere) je krajnica buď v rovnako zlom stave, alebo sa k tomu pridružuje výškový odskok do odvodňovacieho kanála, čo by mohlo byť najmä pre malé deti rizikové.image
V kombinácii zníženia rýchlosti a vedenia cyklopruhu v strede vidíme oveľa bezpečnejšie riešenie. Od konkrétneho rozhodnutia bude závisieť aj križovanie cyklopruhov v križovatkách, ktoré spomínaš.

Toto je vo Washingtone DC, viem trochu inde ako u nas, ale maju tam spraveny odbocovaci pruh a vsimnite si osadene fyzicke zabrany po oboch stranach trasy.

IMG_2452

1 Like

Táto diskusia je o cyklokoridore, ale ukazuje sa, že ministerstvo vnnútra chce cyklokoridor z vyhlášky 9/2009 vyhodiť a teda by sa už nemal viac používať.
Otvoril som o tom debatu tu - dajte do nej svoje argumenty, nech je to na jednom mieste:

Zdravím. S istým časovým odstupom som si uvedomil nevhodnosť zvolenej terminológie. Bol som presvedčený, že moje slová a najmä obrázok, ktorý som pripojil k pôvodnému príspevku budú úplne zrejmé. No nie sú a ja sa vám chcem ospravedlniť.
Môj návrh má byť myslený tak, že v každom smere jazdy bude cyklistický pruh vyznačený v strede jazdného pruhu. Takto nejako:
image

Samozrejme, že uvažujem s tým, že v kritických križovatkách bude potrebné adekvátne (asi výškovo) upozorniť vodičov, že prichádzajú do zóny s inými pravidlami.
Konečný cieľ je dosiahnuť na tejto ulici režim prednosti cyklistov s možnosťou využívania autami (autá, vitajte tu a správajte sa podľa miestnych pravidiel).

Neviem ci som obrazok spravne pochopil- v povedzme 3,25 m širokom jazdnom pruhu by sa mal vyznačit 1,5 m siroky pruh pre cyklistov? V pruhoch pre cyklistov motorove vozidla jazdit nesmu, takze to by nefungovalo.
Skor by bolo realne vyznačit napr. spominanu “zonu 30” alebo obytnu zonu a aspon v zlozitych miestach vyznacit koridor, v buducnosti viacucelove pruhy alebo v dalekej buducnosti “cyklisticku ulicu”.

Maťo, ak dobre Mariánovi rozumiem, nemyslí cyklopruh v strede ulice (aj keď obrázok je o tom), ale cyklokoridor (cyklopiktogramy) v strede jazdného pruhu pre autá.

1 Like

Či cyklopruh alebo cyklokoridor, mne to je v zásade jedno. Zrejme tu musím pôsobiť ako diletant, čo je zrejme pravda.
Ja však viem, že chcem konkrétnu ulicu, kde je dnes vozovka, po stranách zelené pásy a potom chodníky, prebudovať tak, aby

  • sme na tejto ulici uprednostnili na vozovke cyklistov,
  • sme už nemuseli uberať zo zelených pásov,
  • bolo riešenie bezpečné (vyskúšame čokoľvek, napr. zvýšenie výšky vozovky oproti ostatným alebo prechod cez retardér, vytvorenie zóny 30, proste čokoľvek).

Pokiaľ bude treba, rozpútame obrovskú kampaň. No najprv skúsme nájsť vhodné technické riešenie, ktoré by sa dalo použiť aj inde a ušetrí po celom Slovensku obrovské plochy zelene. Potom dáme návrh na legislatívnu zmenu. Nemusíme Západ stále doháňať po malých krôčikoch. Skúsme urobiť jeden poriadny krok, napr. smerom k holandskému riešeniu - autá vitajte v priestore cyklistov.