Cyklodoprava vo volebných programoch strán

Zdravím Vás. Spomínal som už Janovi, chcem pomôcť dostať problematiku nemotorovej dopravy do programu budúcej vlády. Je dôležité, aby táto platforma bola politicky neutrálna, no zároveň potrebuje podporu politických strán, aby sa jej ciele presadili. Sľubujem, že z mojej strany bude spolupráca korektná.
Pokiaľ so mnou viete súhlasiť, skúsme dať dokopy niečo, za čo sa môže postaviť napr. liberálna demokratická strana. Potrebujeme jednoduchý jednovetný cieľ a k tomu stručne

  1. hlavné výzvy (čo je dnes problém)
  2. vízia (čo chceme dosiahnuť)
  3. opatrenia, návrhy, nástroje (ako na to)

Sem budeme postupne dopĺňať informácie o cyklotémach vo volebných programoch strán, ako sa budú objavovať.

SPOLU: Program: https://stranaspolu.sk/program
V sekcii o cestovnom ruchu nie je nič o cykloturistike.
V sekcii o doprave je rozvoj cyklodopravy uvedený v kapitole Doprava, výstavba, pošta a telekomunikácie:

  • Podporíme rozvoj cyklotrás
    Cyklodoprava je nie len ekologický alternatívny systém dopravy, ale je aj zdraviu
    prospešná. Preto je podpora cyklodopravy nevyhnutná. Zavedieme legislatívne zmeny, ktorými
    zjednodušíme povoľovací proces nových cyklotrás, čím podporíme rozvoj výstavby
    cyklotrás v meste aj mimo neho.
    Zmeníme pravidlá na umiestnenie cyklotrás v meste tak, aby ich začlenenie do
    jestvujúcej cestnej siete bolo čo najrýchlejšie, efektívne a ekonomické.
    Zavedieme dotácie zo štátu pre mestá, obce a VÚC.

V sekcii o životnom prostredí je:

  • Podpora a propagácia využívania hromadnej dopravy a alternatívnych spôsobov
    prepravy (cyklistická infraštruktúra, systémy car-sharing a car-pooling)

V sekcii o zdravotnej starostlivosti je:

  • Podporíme budovanie verejnosti
    prístupných športovísk, či cyklotrás, aby bolo cvičenie čo najlacnejšie a pohyb čo
    najprirodzenejší.

  • Naše opatrenia
    Propagácia a podpora zdravého životného štýlu už od nízkeho veku. To
    zahŕňa výchovu k zdraviu a dostupnosť zdravej stravy v školách a škôlkach,
    podpora pohybu – budovanie verejných športovísk, či cyklotrás, kampane
    pre zdravý životný štýl, finančné motivácie poistencov a nové kvalitatívne
    kontrakty pre lekárov

PS/Spolu
dnes predstavilo volebný program Bod zlomu.

Podpora bicyklovania je v prograne priamo uvedená:

Kapitola Doprava, infraštruktúra a bývanie, 1.6. Cyklodoprava:

  • Na podporu cyklodopravy každoročne alokujeme zdroje vo výške desiatok miliónov eur, ktoré sa budú kumulovať na špecifickom účte. Budú zdrojom prostriedkov pre rozvoj cyklodopravy s dvomi grantovými schémami – na riešenie neprimerane zaťažených ciest a na podporu cykloturizmu.

  • Podporíme rozvoj cyklotrás prostredníctvom legislatívnych zmien, ktoré urýchlia ich povoľovanie a výstavbu. Zmeníme pravidlá na umiestnenie cyklotrás v meste tak, aby ich začlenenie do existujúcej infraštruktúry bolo čo najrýchlejšie, efektívne a ekonomické.

V kapitole Zdravie 1.3. Výchova detí k zdraviu je uvedené:
Zdravý životný štýl budeme propagovať od nízkeho veku. To zahŕňa výchovu k zdraviu a dostupnosť zdravej stravy v školách a škôlkach, podporu pohybu – budovanie verejných športovísk či cyklotrás, kampane pre zdravý životný štýl, motiváciu poistencov a nové kvalitatívne kontrakty pre lekárov a lekárky.

V kapitole Životné prostredie, klimatická kríza a energetika nie je cyklo priamo spomenuté a to dokonca ani nepriamo v časti 4.2. Znečistenie ovzdušia v rámci sektorov, čo ma trochu prekvapuje. Doprava skrátka v programe z hľadiska životného prostredia riešená nie je.

Sloboda a solidarita
má program pre voľby 2020 vypracovaný ešte v novembri 2018. Časť Doprava (môžete pozrieť tu) obsahuje kapitolu 4. Individuálna osobná doprava, v ktorej je jedno z deviatich opatrení venované rozvoju bicyklovania:

"20. V štátnom rozpočte vyčleníme kapitolu určenú na rozvoj infraštruktúry pre cyklodopravu
a vyčleníme prostriedky pre jednotlivé VÚC a mestá s konkrétnou sumou 3 až 5 eur
na obyvateľa. Finančné prostriedky budú poskytované formou spolufinancovania
na základe predložených projektov, ktoré budú v súlade s plánmi udržateľnej mobility
a prejdú posúdením hodnoty za peniaze. "

Nedá mi nekomentovať, že celý program je dosť “autičkársky”, ˇiba málo sa venuje udržateľnej mobilite, ktorá je vyzvou pre najbližše roky :-(.

Ale to tu žije :unamused:, ale aspoň Jano sa snaží. Vďaka.
Pozrel som si program novej strany Pre ľudí. Neviem, či už je to ich finálny program, no z 1,5 strany venovanej doprave som našiel len toto:

Vytvoríme legislatívne podmienky na uprednostňovanie cyklodopravy v mestách a obciach, vyčleníme finančné prostriedky na podporu nových cyklotrás.

A potom je tam ešte niečo o železničnej doprave a budovaní záchytných parkovísk.

Kresťansko-demokratické hnutie KDH
Ich program sa nazýva Reštart, cyklo spomínajú iba v jednej vete kapitoly " DOPRAVA, POŠTA, TELEKOMUNIKÁCIE A ROZVOJ CESTOVNÉHO RUCHU", kde v časti “Osobná doprava” dali vetu: “Budeme podporovať a navýšime prostriedky do výstavby cyklochodníkov.”. Inak je v oblasti cestnej infraštruktôry program zameraný výhradne na rozvoj diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy a pozornosť venujú aj rozvoju hromadnej dopravy. Negatívne ma zaujal sľub zlacniť registráciu nových áut :-(.

V časti o zdravorníctve téma chýba, iba vo vízii roku 2030 je veta “Občania” Majú záujem na zdravom životnom štýle a spoločnej starostlivosti o zdravšie životné prostredie."

V oblasti životného prostredia zmienka o cyklo nie je žiadna.

My sme dostali takýto mail:
Zdravím, vo vynovenom programe sa pre cyklistov nachádza toto:

Cestná doprava – cyklisti

Pokiaľ je človek zdravý a môže v danom počasí jazdiť na bicykli, či už rekreačne, alebo do práce, je potrebné vytvoriť na to podmienky, a to vytvorením cyklotrás, ktoré sú oddelené od vozovky, po ktorej jazdia motorové vozidla. Ak cyklista jazdí v dopravnom prúde s motorovými vozidlami, tak ho spomaľuje a štatisticky sa vystavuje riziku. Dávanie cyklistov do jedného jazdného pruhu s MHD, kde nie je možné ich obiehanie, je nezodpovedné, lebo sa nedosahuje úspora času pre MHD, naopak, dochádza k predĺženiu času jazdy a ani bezpečnosť cyklistov nie je adekvátna.

Riešenia SaS:

  1. Pripravíme metodiku pre budovanie bezpečných cyklotrás .[1]

  2. Navrhneme zmeny v predpisoch[2] tak, aby sa pri výstavbe a rekonštrukciách ciest myslelo na cyklistickú dopravu a všade, kde to bude možné a od verejnosti žiadané, sa doplnia oddelené cyklistické chodníky, aby cyklotrasy neboli prerušené a boli bezpečné.

Ak máte ďalšie konkrétne návrhy, dajte prosím vedieť.

S pozdravom

Richard Sulík

Zdravý rozum je najlepší recept

Sice sa mi zda fajn, ze p.Sulik sa zaobera cyklistikou ale s niektorymi vetami z tohto textu sa neda suhlasit. Uviedol tento text niekde verejne? V programe SaS v casti doprava (druhe vydanie) som ho nenasiel a neviem, ci ho este budu aktualizovať.
Bolo by dobre niektore myslienky o segregacii a MHD poopravit kym sa dostanu do vyhlasenie vlady alebo inych dokumentov.

Ahoj, vieš mi upresniť konkrétne čo máš na mysli? Skúsim im to sformulovať a upozorniť na to.

Ak cyklista jazdí v dopravnom prúde s motorovými vozidlami, tak ho spomaľuje a štatisticky sa vystavuje riziku.

Ak jazdi cyklista s motorovými vozidlami, tak je sučasťou dopravneho prudu a teda by spomaľoval iba sam seba. Viem, ze bola porovnavana situacia s a bez cyklistu ale ak piseme text, ktory podporuje cyklistiku, je nezmysel pisat o nej negativne. Statisticky zomrie na cestach viac ako 10x viac motoristov ako cyklistov. Takmer vsetky nehody s usmrtenim cyklistu su za ucasti motoroveho vozidla a priblizne polovicu aj zavinia motoristi. Odstarenenim motorovych vozidiel by teda klesla dopravna nehodovost takmer o 100%, odstaranenim cyklistov 2,6% (https://www.mindop.sk/files/statistika_vud/dop_nehody.htm)

Dávanie cyklistov do jedného jazdného pruhu s MHD, kde nie je možné ich obiehanie, je nezodpovedné, lebo sa nedosahuje úspora času pre MHD, naopak, dochádza k predĺženiu času jazdy a ani bezpečnosť cyklistov nie je adekvátna.

Autor predpoklada ze MHD je rychlejsia ako cyklista. Priemerna rychlost MHD je sice vyssia, no do jazdneho pruhu s MHD pojdu zrejme iba cyklisti ktori budu mat porovnatelnu rychlost, navyse ebiky apod. Ak MHD nema moznost predchadzat, bude to skor zavinene velkym poctom motorovych vozidiel vo vedlajsom jazdnom pruhu, cez ktory by mala predchádzať cyklistu a na to nema priestor. Vozidla MHD v sucasnosti meskaju a jazdia pomaly kvoli kongesciam z IAD nie kvoli kongesciam z cyklistov. Subjektivne je jazda v buspruhu vpravo bezpecnejsia ako jazda v jazdnom pruhu, kde ma motorove vozidla predchádzaju zlava a autobus sprava.

Riešenia SaS:

  1. Pripravíme metodiku pre budovanie bezpečných cyklotrás .[1]
  2. Navrhneme zmeny v predpisoch[2] tak, aby sa pri výstavbe a rekonštrukciách ciest myslelo na cyklistickú dopravu a všade, kde to bude možné a od verejnosti žiadané, sa doplnia oddelené cyklistické chodníky, aby cyklotrasy neboli prerušené a boli bezpečné.

Cyklisticke chodniky by som zamenil za cyklisticku infrastrukturu. Chodniky su pre chodcov a ak malo ist o cesticky, tak tie by zakazovali vjazd na cestu popri ktorej vedu a to tiez nie je uplne ziaduce.

Erik, máš kontakt na niekoho v SaS, s kým sa o tom ešte dá hovoriť? Lebo som niekde videl, že Sulík už ide predstaviť program teraz niekedy… hádam tento týždeň? Neviem to násjť, ale práve včera som to niekde čítal.

Mám kontakt na jeho asistentku. Mohol by som jej zajtra zavolať alebo ti dám kontakt, to bude asi rozumnejšie.

A post was split to a new topic: Bicykle v buspruhoch

Téma bicyklovania v buspruhoch je veľmi dobrá, ale už nepatrí do témy programov politických stán. Vytvoril som preto novú tému, príspevok od @marian.malis som presunul tam a tam môžeme pokračovať v diskusii:
https://forum.cykloplatforma.sk/t/bicykle-v-buspruhoch

V tejto téme prosím diskujme len o volebných programoch politických strán. Ďakujem :slight_smile:

2 Likes

A post was merged into an existing topic: Bicykle v buspruhoch

Strana Za ľudí predstavila svoj program Mapa dobrých riešení.

Cyklo má explicitne spomenuté iba v dvoch prísľuboch a tie nie sú v kapitole Doprava, ale v Silné regióny, efektívny štát, v časti Cestovný ruch:

#518 Pri rekonštrukciách ciest 1. triedy budeme myslieť na cyklomobilitu, prednostne v turisticky navštevovaných oblastiach.

#519 Budeme aktívne budovať a udržiavať národnú kostrovú sieť cyklotrás a medzinárodných diaľkových cyklotrás (EUROVELLO).

Inú, ani čo len vzdialenú zmienku alebo prepojenie na bicykle, som nenašiel.

Hnutie Sme rodina ma vcelku prekvapilo:
V časti Zdravotníctvo sa spomína cyklistika:

  • budeme podporovať zdravý životný štýl investíciami, ktoré sa zamerajú na
    športovanie a aktívny pohyb – športoviská, ihriská, cyklotrasy a pod.,

V časti Doprava a výstavba sa spomína cyklistika:

Cyklistická doprava: s cieľom zníženia emisií a skvalitnenia ovzdušia v centrách väčších
miest zabezpečíme investície a pomocnú ruku samosprávam pri budovaní cyklistickej
dopravy.
Vytvoríme lepšie podmienky na cyklistickú a pešiu dopravu na miestnej
a regionálnej úrovni. … Zároveň presadíme riešenia, ktoré budú rešpektovať
cyklistov aj za cenu prípadného obmedzenia automobilovej dopravy.

V časti Životné prostredie:

S cieľom zlepšenia kvality ovzdušia podporíme nasledujúce opatrenia: … budovať mestské cyklotrasy,

V časti Šport:

Budeme podporovať projekty, ktoré sa zameriavajú na tzv. šport pre všetkých – cyklistické
cesty, bežecké trate a pod.

Program je ale pomerne obsiahly a medzi 9 prioritami sa cyklistika nenachádza, ako budu prioritizovať tie stovky opatrení, ktoré navrhujú mi nie je úplne jasné. Ako jeden z hlavný problémov dopravy ale oznacuju rastúci stupen automobilizácie a su zrejme ochotný zavádzat opatrenia na jeho znizovanie. Cely program https://hnutie-smerodina.sk/dokumenty/Final-Program-SME-RODINA-volebny-program.pdf

1 Like

Dnes predstavila volebný program Strana SaS. Cyklo je riešené v kapitole PROSPERUJÚCE HOSPODÁRSTVO časti DOPRAVA a je to ten okrem iného aj istý text, aký tu už bol neoficiálne pred pár dňami:

Chodci a deti dochádzajúce do škôl
… Obzvlášť veľkú pozornosť chceme venovať deťom dochádzajúcim do škôl a detských zariadení …
22. Vypracujeme metodický pokyn pre školy, aby dokázali zabezpečiť bezpečnú dochádzku do škôl pre deti dochádzajúce peši alebo na bicykli z okolia, dochádzajúce verejnou dopravou a aj vozené autami.*

. * Veľa rodičov vozí deti do školy pri ceste do práce, pričom dieťa len vystúpi z vozidla a pokračuje do školy samo. Práve na tento spôsob dopravy školy zabúdajú a dávajú okolo škôl a do priľahlých ulíc zákaz zastavenia.

Cyklisti
Pokiaľ je človek zdravý a môže v danom počasí jazdiť na bicykli, či už rekreačne, alebo do práce, je potrebné vytvoriť na to podmienky, a to vytvorením cyklotrás, ktoré sú oddelené od vozovky, po ktorej jazdia motorové vozidlá. Ak cyklista jazdí v dopravnom prúde s motorovými vozidlami, tak ho spomaľuje a štatisticky sa vystavuje riziku. Dávanie cyklistov do jedného jazdného pruhu s MHD, kde nie je možné ich predbiehanie, je nezodpovedné, lebo sa nedosahuje úspora času pre MHD, naopak, dochádza k predĺženiu času jazdy a ani bezpečnosť cyklistov nie je adekvátna.

Riešenia SaS:

  1. Pripravíme metodiku pre budovanie bezpečných cyklotrás. (Bezpečná cyklotrasa je taká cyklotrasa, po ktorej dovolí rodič bez obáv svojmu 10-ročnému dieťaťu jazdiť)

  2. Navrhneme zmeny v predpisoch* tak, aby sa pri výstavbe a rekonštrukciách ciest myslelo na cyklistickú dopravu a všade, kde to bude možné a od verejnosti žiadané, sa doplnia oddelené cyklistické chodníky, aby cyklotrasy neboli prerušené a boli bezpečné.
    . * Doplnenie cestného zákona.

Pravidlá cestnej premávky a súvisiace predpisy
Zákon č. 8/2009 Z. z. o … Okrem toho, nemotoristická verejnosť (ktorá sa nemusí učiť na štátnu skúšku) nevie so zákonom pracovať a netuší svoje povinnosti. Výsledkom sú mimoriadne udalosti, najmä nehody chodcov a cyklistov.

Riešenia SaS:

  1. Vyčleníme zo zákona o cestnej doprave 8/2009 a vykonávacej vyhlášky 9/2009 samostatný zákon a vyhlášku len s pravidlami cestnej premávky z pohľadu chodcov, cyklistov a vodičov. Aby sa nestávalo to, že v zákone nie je nič o detských autosedačkách, a to len preto, že túto časť povinnosti vodiča rieši nariadenie vlády.

V kapitole CESTOVNÝ RUCH je zmienka:
31. V lesoch umožníme také formy cestovného ruchu, ktoré budú rešpektovať prírodu. Napríklad dovolíme pohyb osôb po krajine aj v chránených územiach, okrem území s 5. stupňom ochrany. Umožníme vyčlenenie lesných ciest pre horské bicykle a jazdu na koni v lese.
Zmenu dosiahneme novelou zákona o lesoch (§ 25) a zákona o ochrane prírody a krajiny (§ 13, 14 a 15).
Poznámka JR: Tento bod už majú splnený, keďže po lesných cestách sa môže jazdiť aj teraz a dokonca aj na iných ako horských bicykloch :slight_smile:.

V kapitolách Zdravotníctvo a Zelená krajina som žiadnu zmienku o cyklo nenašiel.

Strana MOST-HÍD dnes zverejnila svoj volebný program reVízia. Bicyklovaniu je vanovaný iba jeden odstavec v časti 19. Šport:

19E. Vláda musí viac investovať do siete cyklotrás, ktoré sú oddelené od ciest. Cyklotrasy sú neporovnateľne lacnejšie a v ich využití sa dá dosiahnuť veľmi výrazný pokrok. Ich budovanie podporuje turizmus, čo sa môže pozitívne prejaviť predovšetkým v zaostalejších východných a južných regiónoch.

Medzi nezainteresovanými panuje zrejme dojem, že cyklotrasy musia byť neporovnateľne lacnejšie. Mohlo by byť, ak by sa naozaj využívali len ako cyklotrasy.
U nás v Ivanke máme však úplne iné skúsenosti.

  • Po samostatne vybudovanej cyklotrase okolo letiska nám počas výstavby D4 chodili niekoľko mesiacov (aj nákladné) autá, čo sa odrazilo v zhoršení jej stavu v danom úseku.
  • Cyklochodník po Jurave má od správcu Šúrskeho kanálu podmienku, aby mohli vozidlá (aké?) správcu používať komunikáciu na údržbu kanálu a susednej zelene. To znamená, že je od začiatku určený aj pre autá.