Bicykle v buspruhoch

Toto už je politika. Tu už uprednostňuješ cyklistiku aj pred verejnou dopravou, pretože je pravda, že jeden pomalší cyklista môže na konkrétnom úseku spomaliť desiatky ľudí v autobuse MHD.
Treba hľadať (kompromisné) riešenia s ohľadom na životné prostredie, alebo neviem, čo iné je našim spoločným cieľom.

Stratil sa tu trochu kontext bez predchadzajuceho textu ale tema je aj tak zaujimava.
Porovnal by som radsej situaciu bez buspruhu a s nim.
Ak sa teda pohybuju vozidla verejnej dopravy v jazdnom pruhu s ostatnymi vozidlami, tie ich mozu zdrzat a cyklisti ich mozu predchádzať sprava ak na to je priestor.
Ak vyhradime na vozovke buspruh a umoznime v nom pohyb cyklistom, umoznime preferenciu MHD aj cyklistov pred IAD. Ak ma vodic MHD predchádzať cyklistu v buspruhu a sirka pruhu neumoznuje bezpecne prechádzanie, tak vodic MHD moze predchádzať v lavom jazdnom pruhu. Tam ho obmedzuju motoristi, nie cyklisti.
V situácii s buspruhom prejde usekom v buspruhu s cyklistami rychlejsie ako v situácii bez buspruhu v jazdnom pruhu spolu s ostatnymi motorovými vozidlami. Navyse priemerna rychlost cyklistov s rastucim poctom ebikov stupa. Dalsia vec je ze takymto uprednostnovanim udrzatelnych foriem mobility zatraktivnujeme verejnu dopravu aj cyklistiku, mozeme znizit vyuzivanie IAD a obmedzi kongescie- zvysit rychlost aj v ostatnych jazdnych pruhoch.

[Technická poznámka] Kontext obnovíš, keď klikneš na malú šipku vpravo v citáte pôvodného príspevku alebo prekliknutím na pôvodnú tému cez link pod prvým príspevkom. [End]

1 Like

Nemyslím si že akýkoľvek cyklista jazdí porovnateľnou rýchlosťou ako MHD.

Vďaka Martin za úpravu textu SaS. Počkáme si s čím prídu finálne.

Otázkou je, že či je to vôbec problém. Sú buspruhy také úzke, aby mal bus problém s predbehnutím cyklistu?
@rado.cervienka, ak by sa chcel robiť buspruh s povolením bicyklov, tak je tam nejaká minimána šírka?

Tak či tak, cesty sú pre každého a ak teda na ňu majú prístup cyklisti, tak sa musí myslieť na ich bezpečnosť. A skrátka jazda cyklistu v buspruhu je bezpečnejšia ako jazda v strede vozovky. Marián má síce pravdu, že to môže spomaliť bus, ale skrátka buď chceme cyklistov na cestách a potom sa to musí do určitej miery strpieť (a nad určitou mierou to potom riešiť inak - samostatným pruhom pre cyklostov, umožnenie jazdy cyklistov po chodníku a pod.) alebo im teda zakážme vjazd na danú cestu. Lebo jazdiť v strede vozovky (teda medzi buspruhom a autopruhom) je to najhoršie riešenie.

Erik verim tomu, ze jazdis porovnatelnou priemernou rychlostou ako Zilinska MHD. Ak ratam do priemernej rychlosti aj statie na zastavkach, tak to bude pod 30km/h. Cesta MHD odomna z domu na zel. stanicu trva busom 9 min, na bicykli mam podla stravy naj cas 4:09.
Bus pruh ma mat podla STN 73 6110 min 3,5 m (v stiesnenych 3,0), teda je o 0,75 m sirsi ako minimalna sirka jazdnych pruhov.

Sorry, ale neviem, či vám dobre rozumiem. Podľa TP 018/2019 má mať BUS pruh v závislosti od plánovanej rýchlosti a intenzity premávky šírku od 3,0 do 3,5 m. Niektoré autobusy majú šírku 2,55 m a možno sú ešte aj širšie.
Kde je potom v tom BUS pruhu cyklista samotný, jeho šírka a 1,5 m bezpečnostný odstup, ktorý požadujeme a napokon ten BUS?

Ono sa to asi nedá dopredu všetko naplánovať, určiť, predpovedať. zrejme treba použiť “taktický urbanizmus” - skrátka to nejako, čo najlepšie, spraviť a potom sa uvidí, získajú sa skúsenosti. Kombinované cyklo+buspruhy sú bežné Európe a aj busy a bicykle sú v Európe rovnako široké ako na Slovensku, takže zrejme to nejako funguje :-).

Veď to je v poriadku, ale my sme Homo Sapiens Sapiens :wink:, takže by sme to mohli trochu vopred premyslieť a odporučiť samosprávam najlepši postup nielen v danej chvíli, ale aj koncepciu budúcich krokov.

ahojte. U nás je min šírka 3,5 . V určitých prípadoch je možné aj 3m.
ČVo sa týka zahraničia vo väčšine krajín je odporúčaná 4,75, ale je možné použiť 300 a 3,50 m ak je malý podiel cyklistov či autobusov, malé stúpanie a pod.

image

A neviete, ako je to v Bratislave na Gagarinovej a na iných trasách, kde sa zvažuje úprava cez BUS pruhy? Lebo tam mi ten autobus (255 cm) + cyklista (75 cm) a bezpečnostný odstup (150 cm) = 4,8 m nijako nevojdú. A to by museli ísť všetci po celý čas v ideálnej stope!

Mimochodom, v tom Nemecku plati, ze bud maju cyklisti svoju subeznu komunikaciu (cesticku, pruh) alebo sa im povoli jazda v BUS pruhu. Ak to z nejakeho dovodu nie je mozne/vhodne, tak BUS pruh nemozno zriadit, pretoze ani plynulost MHD nepovysia nad bezpecnost cyklistov.

1 Like

Nechcem sa vôbec dostať do fázy, že by sme povyšovali akúkoľvek kategóriu ľudí nad iných. Dôležité sú najmä počty ľudí a ich ekologická stopa.